ITD: Jyllandskorridoren er mere end Jylland
Udarbejd en samlet langsigtet helhedsplan for den danske infrastruktur. Så kontant var konklusionen på det indlæg, som chefkonsulent i ITD, Anders Jessen, gav på CONNECT-konferencen i Hirtshals torsdag den 6. september 2018 over for 140 deltagere. Temaet for konferencen var infrastrukturudfordringerne i Jylland, der hver dag medfører trængsel og kø.
- Jyllandskorridoren er mere end blot Jylland, for selvfølgelig omfatter korridoren Jylland, men også Fyn, det nordlige Tyskland, det sydlige Norge og det vestlige Sverige. Der finder især en stor samhandel sted mellem Norge og Danmark, og norsk gods til/fra EU passerer for en meget stor dels vedkommende via Danmark, fortalte Anders Jessen.
Hertil kommer, at der hver dag passerer over 4.500 lastbiler med gods fra kontinentet via den dansk-tyske landgrænse.
- Jyllandskorridoren er derfor ikke kun vigtig nationalt, men har en endnu vigtigere betydning for Danmarks udenrigshandel, mente Anders Jessen.
En samlet dansk infrastrukturplan bør efter ITD’s opfattelse fokusere på at dobbeltsikre det store motorvejs-H. Øverst blandt de projekter, som transportbranchen for Jyllands vedkommende sukker efter, er en tredje Limfjordsforbindelse, en ny Hærvejsmotorvej og en udbygning af E45. Men ITD peger også andre på steder end Jylland som for eksempel udvidelse af E20, en havnetunnel i København og udbygning af Hillerødmotorvejen.
Stort set alle indlæg på konferencen var inde på behovet for en udbygning af infrastrukturen i Jylland, et synspunkt, der også blev bakket op af tre af Folketingets transportordførere. ITD bakker i øvrigt op om EU-Kommissionens forslag om, at hele Jylland fremover bør udgøre en del af de såkaldte Transeuropæiske Transportnet (TEN-T). Det åbner nemlig op for fremtidige muligheder for EU-tilskud til udbygningen af den grænseoverskridende infrastruktur i Jylland.
- Jylland og Fyn må ikke blive et missing link mellem Skandinavien og kontinentet. Husk, at der lige nu foregår store infrastrukturinvesteringer i vores nabolande, siger Anders Jessen.
For eksempel er motorvej A7 syd for Rendsborg og ned til Hamborg ved at være færdigudbygget.
ITD lagde også vægt på, at ny infrastruktur ikke blot handler om nye fysiske trafikanlæg, men i lige så høj grad bør tage hensyn til den hastige teknologiske udvikling med behov for højhastighedsdatanet og 5G-løsninger.
Foto: ITD