onsdag 13. november 2019 19:12

ITD helt i front i klimapartnerskabet for landtransport

ITD og ITD's medlemmer får en meget fremtrædende rolle, når transportbranchen skal levere sit bud på, hvordan sektoren kan bidrage til at reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2030. Det står klart efter statsministerens præsentation af de 13 nye klimapartnerskaber, herunder klimapartnerskabet for landtransport.

Regeringen har i dag præsenteret de i alt 13 klimapartnerskaber med dansk erhvervsliv, og landtransporten har nu officielt fået sit eget klimapartnerskab.  

- ITD og vores medlemmer er meget stærkt repræsenteret i det nye klimapartnerskabet for landtransport, og det ser vi som en stor anerkendelse af vores hidtidige indsats på området. Den grønne omstilling og klimaudfordringerne har i mange år fyldt meget i vores arbejde og hos vores medlemsvirksomheder. Den indsats kvitterer regeringen nu for. Vi glæder os meget til samarbejdet i partnerskabet, hvor vi i fællesskab skal finde effektive og realistiske løsninger på klimaudfordringerne i landtransporten, og vi er klar til at afsætte mange ressourcer til det arbejde, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.


Klimapartnerskabet skal allerede ved udgangen af februar levere et foreløbigt bud på, hvordan landtransporten umiddelbart kan bidrage til at reducere CO2-udledningen, og ITD står klar med en lang række forslag: 

 
- I ITD har vi i årevis arbejdet med den grønne omstilling af den tunge transport. Heldigvis starter vi derfor heller ikke fra bunden, for erhvervet har allerede bidraget til, at vi er nået langt i den grønne omstilling. Vi skal sætte turbo på og fortsætte den gode kurs, og i ITD har vi sammen med vores medlemmer allerede identificeret en hel pallette af initiativer, som vi mener bør bringes i spil for at reducere udledningen af drivhusgasser fra landtransporten. Det gælder både tiltag, som sektoren selv kan sætte i gang, men i høj grad også nogle af de rammevilkår, som i dag står i vejen for omstillingen af transport- og logistikbranchen. Vi har gjort vores forarbejde meget grundigt, så vi er helt klar til at gå i dialog med regeringen om, hvordan vi mest hensigtsmæssigt styrker klimaomstillingen i transportsektoren, siger Carina Christensen og tilføjer:


- Nogle af de områder, som ITD kommer til at lægge særlig vægt på i det forestående arbejde er udbredelse af alternative drivmidler, optimal udnyttelse af produktionsapparatet, køretøjsteknologi, infrastruktur, øget grøn efterspørgsel, samspil med andre transportformer med videre. Vi er stærkt optaget af at finde løsninger, der kan levere reduktioner fra dag ét og samtidig understøtte virksomhedernes konkurrenceevne. Det er netop også opdraget fra regeringens side. 

 

 Foto: Statsministeriet

SENESTE ITD NYT
mandag 06. juli 2020

Ingen forlængelse af overgangsperioden mellem Storbritannien og EU

Storbritannien har udmeldt, at de ikke vil søge at forlænge overgangsaftalen, som udløber den 31. december 2020. Skulle overgangsaftalen være blevet forlænget, skulle parterne være blevet enige om dette senest den 1. juli 2020.

Ingen forlængelse af overgangsperioden mellem Storbritannien og EU >
mandag 06. juli 2020

Nyhedsbrev om fødevarer, foder og animalske biprodukter

Fødevarestyrelsen udvider sin hjælp mod betaling. ITD hjælper med egenkontrollen. Ændringer i IDTF-database får betydning for GMP-certificerede fodertransportører

Nyhedsbrev om fødevarer, foder og animalske biprodukter >
fredag 03. juli 2020

Vognmænd med individuelt opbyggede køretøjer skal høres

Efter et grundigt udvalgsarbejde i Folketingets Transportudvalg, hvor politikerne skal have ros for at lytte til branchen, er det lykkedes at få de værste tidsler ud af L 151, forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer. Loven er en implementering af EU-forordning 2018/858. Det var særligt den del, der omhandler specialopbyggede køretøjer, der voldte problemer for opbyggerbranchen og de vognmænd, der har brug for køretøjer, der kræver specielle opbygninger og tilpasninger.

Vognmænd med individuelt opbyggede køretøjer skal høres >