mandag 07. september 2020 09:48

De nominerede til Danish Transport Award 2020 offentliggjort

Danish Transport Award er ITD’s hyldestpris til branchen. Et skulderklap til de små og store medlemsvirksomheder, der går foran og viser vejen. I år hylder ITD med Danish Transport Award grøn omstilling hos danske transport- og logistikvirksomheder. De seks nominerede bliver præsenteret i Danish Transport Award-magasinet, der er på gaden i dag.

I ITD deler vi den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Vi er heldigvis allerede nået langt i vejgodstransporten, hvor erhvervet har vist stor ansvarlighed med mange gode klimatiltag. Og det er de virksomheder, Danish Transport Award 2020 hylder.

 

Branchen har brug for grønne forbilleder

De nominerede til Danish Transport Award er valgt ud fra et bredt og stærkt felt af virksomheder, som alle yder en imponerende indsats for den grønne omstilling af transportbranchen.

 

De er nogle af branchens pionerer indenfor den grønne omstilling, og uanset størrelse formår de at udvise en opfindsomhed, der kombinerer miljøvenlige løsninger med holdbar økonomi, der kan inspirere andre.

 

Tidligere klima- og miljøminister samt klimakommissær bag rattet

I spidsen for juryen sidder Connie Hedegaard, som er tidligere klima- og miljøminister samt klimakommissær i EU. I dag er hun blandt andet formand for Danmarks grønne tænketank, CONCITO. Hun har skrevet forordet til magasinet til Danish Transport Award 2020.

 

Derudover består juryen af ITD’s formand samt administrerende direktør i S. Chr. Sørensen A/S, Christian Sørensen Madsen; ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen; vinder af Danish Transport Award 2018 og administrerende direktør i Thortrans A/S, Lars Thomas Kristensen; transportpolitisk medarbejder i Rådet for Grøn Omstilling, Jeppe Juul; samt Niels Buus Kristensen som er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut, Oslo, og medlem af Klimarådet.

 

”Og de nominerede er…”

I Danish Transport Award-magasinet kan du møde de seks finalister, der alle hver især er mere end kvalificerede til at modtage titlen ”Vinder af Danish Transport Award 2020”.

De nominerede er: Dania Connect A/S, Eurobulk Logistics A/S, Frode Laursen A/S, K. Hansen Transport A/S, Kaj Madsen Fjelstrup A/S og P. Fournaise A/S.

 

I midten af september begynder optakten til offentliggørelsen af vinderen, som kåres torsdag den 1. oktober. Vi viser de nomineredes præsentationsvideoer på vores sociale medier – glæd dig.

 

Udover æren modtager vinderen også en check på 50.000 kr., andenpladsen vinder 25.000 kr., og tredjepladsen vinder 10.000 kr.

 

Kriterier for at vinde Danish Transport Award 2020

Som noget nyt er der i år fokus på virksomheder, der tænker grønt. Der er derfor ikke en medarbejderkategori. For at vinde prisen som Årets virksomhed skal virksomheden opfylde følgende krav:

- Virksomheden har fokus på grøn omstilling og tænker grønt.

- Det kan være, at virksomheden allerede har gennemført en grøn omstilling, hvor virksomheden eksempelvis arbejder med et eller flere af FN’s verdensmål, vasker lastbiler i opsamlet regnvand, optimerer ruteplanlægning, indkøber lastbiler med højeste euronorm, har solceller på sine lastbiler, installerer partikelfiltre, reducerer sit CO2-forbrug, tilbyder ”klimakørsel”, planter træer, kører på el eller brint eller forbedrer brændstoføkonomien ved chaufførkurser. 

- Virksomheden er medlem af ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport. 

 

Læs Danish Transport Award-magasinet her

SENESTE ITD NYT
mandag 21. september 2020

Indberetning af indefrosne feriepenge

Den nye ferielov er trådt i kraft den 1. september 2020. Ifølge den nye lov skal ferie, der er optjent i perioden 1. september 2019 – 31. august 2020 indberettes til Lønmodtagernes feriemidler senest den 31. december 2020.

Indberetning af indefrosne feriepenge >
mandag 21. september 2020

Regeringens tøven med infrastrukturplan koster dyrt

Ny opgørelse fra Vejdirektoratet fastslår, at vi på hverdage spilder 360.000 timer i trafikken. Det svarer til næsten 10.000 års spildtid og et samfundsøkonomisk tab på 26 milliarder kroner hvert år. Det er på høje tid, at politikerne får sat gang i forhandlingerne om en infrastrukturplan, der kan afhjælpe problemerne, der hvor de er størst, mener ITD.

Regeringens tøven med infrastrukturplan koster dyrt >
fredag 18. september 2020

Akut behov for flere rastepladser

25-timers reglen er langt fra nok til at løse den store mangel på rastepladser i Danmark. Der er behov for markant udvidelse af kapaciteten, så chauffører får reel mulighed for at overholde de lovpligtige hvil.

Akut behov for flere rastepladser >