onsdag 17. juni 2020 10:47

Ens betaling for AMU-kurser

Efter pres fra blandt andet ITD bliver betalingsreglerne for chaufførers deltagelse på efteruddannelseskurserne nu ændret. Deltagernes uddannelsesmæssige baggrund kommer ikke længere til at betyde urimelig forskelsbehandling, og det baner vejen for at kunne tiltrække flere chauffører til erhvervet.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

 

Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) er korterevarende kompetencegivende kurser. Hidtil har kun ufaglærte og faglærte kursister kunnet få tilskud til kurser, mens kursister, der har en gennemført videregående uddannelse, har skullet betale fuld pris. Det har betydet op til en ti-dobling af prisen for kursister med videregående uddannelser, hvilket blandt andre ITD har påpeget det urimelige og uhensigtsmæssige i.

 

- Transporterhvervet har behov for at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft ikke mindst på chaufførområdet. Men det er klart, at det er et benspænd, at medarbejderne og virksomhederne risikererede at blive straffet med urimelige betalingsbestemmelser, hvis de tiltrak personer med videregående uddannelser. Det hjælper ikke ligefrem et fleksibelt arbejdsmarked på vej, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

 

ITD har derfor med udgangspunkt i en aktuel sag talt med flere af Folketingets partier for at finde en løsning, så flere kan blive uddannet inden for chauffør-erhvervet uden at møde urimelig forskelsbehandling i kursusbetaling. Resultatet er blevet en aftale, der afskaffer forskelsbehandlingen.

 

- Det er rigtig positivt, at Folketinget har lyttet til gode argumenter og fjernet den urimelige forskelsbehandling, som var en hindring for at tiltrække nye grupper til erhvervet. Nu gælder det om at fortsætte det gode arbejde, så flere får øjnene op for en karriere inden for vejgodstransporten, siger Anders Jessen.

 

Den aktuelle sag var en nordjysk kranbilschauffør, der skulle deltage i et chaufførefteruddannelseskursus. Han fik oplyst, at han skulle betale fuld deltagerbetaling på 7.500 kroner, mens betalingen for erhvervsuddannede chauffører kun udgjorde 650 kroner. Han vil fremover også kun skulle betale 650 kroner for deltagelse.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >