onsdag 17. juni 2020 10:47

Ens betaling for AMU-kurser

Efter pres fra blandt andet ITD bliver betalingsreglerne for chaufførers deltagelse på efteruddannelseskurserne nu ændret. Deltagernes uddannelsesmæssige baggrund kommer ikke længere til at betyde urimelig forskelsbehandling, og det baner vejen for at kunne tiltrække flere chauffører til erhvervet.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

 

Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) er korterevarende kompetencegivende kurser. Hidtil har kun ufaglærte og faglærte kursister kunnet få tilskud til kurser, mens kursister, der har en gennemført videregående uddannelse, har skullet betale fuld pris. Det har betydet op til en ti-dobling af prisen for kursister med videregående uddannelser, hvilket blandt andre ITD har påpeget det urimelige og uhensigtsmæssige i.

 

- Transporterhvervet har behov for at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft ikke mindst på chaufførområdet. Men det er klart, at det er et benspænd, at medarbejderne og virksomhederne risikererede at blive straffet med urimelige betalingsbestemmelser, hvis de tiltrak personer med videregående uddannelser. Det hjælper ikke ligefrem et fleksibelt arbejdsmarked på vej, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

 

ITD har derfor med udgangspunkt i en aktuel sag talt med flere af Folketingets partier for at finde en løsning, så flere kan blive uddannet inden for chauffør-erhvervet uden at møde urimelig forskelsbehandling i kursusbetaling. Resultatet er blevet en aftale, der afskaffer forskelsbehandlingen.

 

- Det er rigtig positivt, at Folketinget har lyttet til gode argumenter og fjernet den urimelige forskelsbehandling, som var en hindring for at tiltrække nye grupper til erhvervet. Nu gælder det om at fortsætte det gode arbejde, så flere får øjnene op for en karriere inden for vejgodstransporten, siger Anders Jessen.

 

Den aktuelle sag var en nordjysk kranbilschauffør, der skulle deltage i et chaufførefteruddannelseskursus. Han fik oplyst, at han skulle betale fuld deltagerbetaling på 7.500 kroner, mens betalingen for erhvervsuddannede chauffører kun udgjorde 650 kroner. Han vil fremover også kun skulle betale 650 kroner for deltagelse.

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >