onsdag 17. juni 2020 10:47

Ens betaling for AMU-kurser

Efter pres fra blandt andet ITD bliver betalingsreglerne for chaufførers deltagelse på efteruddannelseskurserne nu ændret. Deltagernes uddannelsesmæssige baggrund kommer ikke længere til at betyde urimelig forskelsbehandling, og det baner vejen for at kunne tiltrække flere chauffører til erhvervet.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

 

Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) er korterevarende kompetencegivende kurser. Hidtil har kun ufaglærte og faglærte kursister kunnet få tilskud til kurser, mens kursister, der har en gennemført videregående uddannelse, har skullet betale fuld pris. Det har betydet op til en ti-dobling af prisen for kursister med videregående uddannelser, hvilket blandt andre ITD har påpeget det urimelige og uhensigtsmæssige i.

 

- Transporterhvervet har behov for at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft ikke mindst på chaufførområdet. Men det er klart, at det er et benspænd, at medarbejderne og virksomhederne risikererede at blive straffet med urimelige betalingsbestemmelser, hvis de tiltrak personer med videregående uddannelser. Det hjælper ikke ligefrem et fleksibelt arbejdsmarked på vej, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

 

ITD har derfor med udgangspunkt i en aktuel sag talt med flere af Folketingets partier for at finde en løsning, så flere kan blive uddannet inden for chauffør-erhvervet uden at møde urimelig forskelsbehandling i kursusbetaling. Resultatet er blevet en aftale, der afskaffer forskelsbehandlingen.

 

- Det er rigtig positivt, at Folketinget har lyttet til gode argumenter og fjernet den urimelige forskelsbehandling, som var en hindring for at tiltrække nye grupper til erhvervet. Nu gælder det om at fortsætte det gode arbejde, så flere får øjnene op for en karriere inden for vejgodstransporten, siger Anders Jessen.

 

Den aktuelle sag var en nordjysk kranbilschauffør, der skulle deltage i et chaufførefteruddannelseskursus. Han fik oplyst, at han skulle betale fuld deltagerbetaling på 7.500 kroner, mens betalingen for erhvervsuddannede chauffører kun udgjorde 650 kroner. Han vil fremover også kun skulle betale 650 kroner for deltagelse.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 21. februar 2025

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok

Efter halvanden måneds bødecirkus lover transportminister Thomas Danielsen, at flere vejafgiftsbøder vil blive annulleret. ITD glæder sig over ministerens tilkendegivelse, men stiller sig tvivlende overfor, om annullering af enkelte bøder vil løse problemerne.

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok >
torsdag 20. februar 2025

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser

Folketinget har netop drøftet en fordobling af bødesatsen for ikke korrekt betalt vejafgift. ITD frygter, at forslaget vil føre til konkurser blandt danske vognmænd, men glæder sig over transportministerens tilkendegivelse af, at flere bøder vil blive annulleret.

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser >
onsdag 19. februar 2025

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder

ITD advarede i sidste uge om alvorlige fejl i vejafgiftssystemet. Nu har organisationen modtaget over 500 bøder, som alle gøres indsigelse mod. Myndighederne bør tage ansvar og suspendere alle bøder, indtil vejafgiftssystemet fungerer optimalt, mener formand for ITD, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder >