tirsdag 29. september 2020 08:35

ITD: Nu må retssikkerheden for transport af levende dyr sikres

ITD vil diskutere udmøntningen af aftale om dyretransporter med folketingspolitikere. Ansvaret for bedømmelse af dyrs transportegnethed skal ikke ligge hos chauffører, men må ligge hos landmænd og dyrlæger, sådan som det også var forudsat i aftalen.

Foto: Shutterstock

 

ITD vil på baggrund af den seneste debat tage initiativ til at få de danske folketingspolitikere i tale om udmøntningen af den politiske aftale om dyretransport, der blev indgået i december 2018. I aftalen om den fremadrettede kontrol på området hed det dengang udtrykkeligt, at chaufførerne som udgangspunkt ikke har ansvaret for bedømmelsen af, om et dyr er transportegnet eller ej. Men sådan er aftalen ikke blevet udmøntet.

 

 – Vi må desværre konstatere, at i igangværende retssager rejser anklagemyndigheden stadig sager over for chaufføren. I ITD mener vi, at det først og fremmest er landmanden, der har haft sine dyr i stalden i lang tid, der må være den nærmeste til at tjekke dyrenes sundhedstilstand inden pålæsningen på en lastbil. Den retstilstand skal vi have indført i Danmark nu, siger chefkonsulent i ITD Anders Jessen.

 

De seneste dages debat om retssikkerheden for de vognmænd og chauffører, der til daglig beskæftiger sig med transport af levende dyr, giver begrundet frygt for, at mange vognmænd og chauffører er ved at miste modet.

 

- Vi hører fra vores medlemmer, at en del dyretransportører for alvor begynder at mærke presset ved udførelse af deres erhverv. Årsagen er først og fremmest den usikkerhed, der hver dag er for, at en vognmand og chauffør kommer til at medtage et ikke-transportegnet dyr på lastbilen. Gør man det, så vanker der urimeligt høje bøder i størrelsesordenen 25.000 kroner for chaufføren og det dobbelte for vognmanden. Og det er helt urimeligt, siger Anders Jessen.



Udfordringen er det ganske lille antal dyr – typisk under en promille – der efter transportens udførelse viser sig at have en skade. Det kan for eksempel være et halt ben, en øreskade eller et halebid. I langt de fleste tilfælde har det været vanskeligt eller umuligt for chaufføren at opdage dyrets skader under pålæsningen. Derudover skal der kun ganske få sager til, før vognmanden risikerer at miste sin autorisation til at køre med levende dyr.

 

- Vognmænd og chauffører har intet imod høj dyrevelfærd og strenge kontroller, men det er ikke rimeligt, at en vognmand, der transporterer mange tusinde dyr om året, risikerer at få endog meget store bøder for ganske få enkelttilfælde med ikke-transportegnede dyr. Det må være landmanden og tilknyttede dyrlæger, der står inde for dyrenes helbred – ikke den enkelte chauffør, der kun har et sekund eller to til at vurdere hvert enkelt dyr, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 05. november 2025

Slovakiet – kørselsforbud den 17. november ophører

Den 17. november er ikke længere en fridag i Slovakiet. Derfor ophører kørselsforbuddet.

Slovakiet – kørselsforbud den 17. november ophører >
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >