torsdag 24. juni 2021 15:20

Godkendelse af ITD Arbejdsgiver-overenskomst sikrer valgfrihed

Færdselsstyrelsen har godkendt ITD Arbejdsgivers overenskomst med Kristelig Fagforening. Dermed er der taget et vigtigt skridt mod fuld foreningsfrihed også på arbejdsgiversiden, så medarbejdere i transportbranchen kan tilbydes tidssvarende og attraktive overenskomster.

Færdselsstyrelsen har i dag meddelt, at overenskomsten mellem ITD Arbejdsgiver og Kristelig Fagforening (Krifa) opfylder betingelserne i den opdaterede godskørselslov og dermed er godkendt som værende på niveau med de retningsgivende overenskomster på transportområdet.

 

”Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at den forelagte overenskomst mellem ITD Arbejdsgiver og Krifa ikke afviger entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau, jf. (godskørselslovens, red.) § 6, stk. 3, nr. 3,” hedder det i afgørelsen.

 

Godkendelsen kommer efter grundig sagsbehandling i Færdselsstyrelsen og i et nyoprettet Overenskomstnævn, hvor fire faste repræsentanter fra 3F, DI og Dansk Erhverv Arbejdsgiver med en landsdommer for bordenden sammen med ITD Arbejdsgiver og Krifa har vurderet overenskomsten, som udgør et alternativ til de dominerende 3F-overenskomster på transportområdet. Afgørelsen vækker glæde hos ITD Arbejdsgiver.

 

- Vi er selvfølgelig glade for, at det fortsat er muligt for vores medlemmer at tilbyde en fleksibel og moderne overenskomst til deres ansatte. Gennem hele processen har det været vigtigt for os, at der eksisterer et reelt alternativ til de dominerende overenskomster på området, og med dagens afgørelse er denne valgfrihed sikret, siger Jane Aakjær Madsen, der er direktør i ITD Arbejdsgiver.

 

Overenskomstnævnet har skullet tage stilling til, om ITD Arbejdsgiver/Krifa-overenskomsten følger et omkostningsniveau for chauffører, der ikke entydigt og væsentligt afviger fra de retningsgivende overenskomster på området. Det vil i praksis sige 3F-overenskomsterne. Efter grundig gennemgang af overenskomstens bestemmelser og satser og på baggrund af udtalelse fra Overenskomstnævnet har Færdselsstyrelsen konkluderet, at overenskomsten opfylder kravene og dermed godkendes.

 

Godkendelsen af ITD Arbejdsgiver-overenskomsten kommer som følge af den politiske aftale, som et bredt flertal af Folketingets partier indgik i januar 2020. Den politiske aftale byggede på indspark fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiver og ville i sin oprindelige form have givet monopol til disse to organisationer på overenskomstområdet inden for transport. Det lykkedes dog at få indføjet i den endelige aftale, at den skulle gennemføres i respekt for foreningsfriheden og den kollektive arbejdsret.

 

- Det er til gavn for hele området, at den foreningsfrihed, som nogle få, men stærke politikere stod vagt om, da Folketingets partier indgik aftalen om ordnede forhold på transportområdet, rent faktisk også får lov at eksistere i den virkelige verden. Vi synes, det er vigtigt, at man som menneske og organisation har valgmuligheder, så man kan finde den løsning, der passer en bedst. Det synspunkt er der heldigvis mange, der bakker op om og nyder godt af, og med dagens godkendelse kan vi også fremadrettet sikre muligheden for at indgå en moderne og fleksibel overenskomst, der tager udvidede hensyn til den enkelte medarbejder, siger Jane Aakjær Madsen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >