onsdag 26. januar 2022 13:37

Beslutning om vejledende kontrol af Vejpakkens regler burde være meldt ud tidligere

Den 2. februar træder Vejpakkens nye regler om udstationering i kraft, men Færdselsstyrelsen har i et svar til Folketinget nu skrevet, at Færdselsstyrelsen og politiet frem til d. 30. april 2022 alene vil have en vejledende tilgang til de nye regler. Det betyder, at det kun er ved gentagne overtrædelser af reglerne, at Færdselsstyrelsen vil sanktionere dem.

Når Vejpakkens nye udstationeringsregler træder i kraft den 2. februar, skal transportvirksomheder i hele EU forholde sig til nye regler, når de udstationerer deres chauffører til arbejde i andre medlemslande.

 

Men det er ikke kun vognmandsvirksomhederne, der skal forholde sig til de nye regler. Det skal myndighederne også, og nu oplyser Færdselsstyrelsen, at der i første omgang vil blive ført en vejledende kontrol af de nye regler hos både Færdselsstyrelsen og politiet.

 

I ITD er man tilfreds med, at Færdselsstyrelsen tager konsekvensen af de mange usikkerheder, der fortsat er om de nye regler.

 

- I den nuværende situation er det det eneste rigtige, at myndighederne vælger en vejledende tilgang til de nye regler, frem for at sanktionere fra dag et. For Færdselsstyrelsen kan ikke give klare retningslinjer til branchen om, hvordan reglerne skal følges, siger Carina Christensen, adm. dir. i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Færdselsstyrelsen begrunder beslutning med, at virksomhedernes adgang til det nye IMI-register, hvor udstationeringsperioderne skal registreres, har været så begrænset, at det giver bedst mening at lægge ud med en vejledende kontrol til og med 30. april 2022.

 

- Det er ikke nyt for hverken Færdselsstyrelsen eller branchen, at der har været store udfordringer med vejledningen om reglerne og virksomhedernes mulighederne for at registre. Så Færdselsstyrelsen burde have meldt beslutningen ud langt tidligere, da den usikkerheden om reglerne har medført store frustrationer i branchen. Man valgte jo også en lignende tilgang, da man i 2021 indførte nye krav om aflønning til udenlandske chauffører, siger Carina Christensen.

 

Den vejledende kontrol betyder i praksis, at udenlandske virksomheder, der udstationerer sine chaufører i Danmark i ovenstående periode, ikke vil blive pålagt straf for overtrædelse af registreringspligten i IMI såvel som kravet om aflønning efter dansk minimumstimesats, men i stedet blive vejledt i det kommende regelsæt.

 

De nye regler i Vejpakken gælder i hele EU, og det er på nuværende tidspunkt uklart om andre lande vil følge Danmarks eksempel og føre en vejledende kontrol af reglerne de første måneder. ITD følger det tæt.

 

Da man fra dansk side indførte krav om aflønning til udenlandske chauffører den 1. januar 2021 valgte man fra myndighedernes side også at have en vejledende tilgang de første måneder, og det er den samme tilgang, som Færdselsstyrelsen nu vælger i forhold til udstationeringsreglerne i Vejpakken.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >