mandag 19. december 2022 16:22

ITD opfordrer til at udskyde CO2 kvotesystem, der gør diesel dyrere

Fra 2027 bliver vejtransport omfattet af det nye CO2-kvotehandelssystem, ETS II. Dermed skal brændstofleverandører købe CO2 kvoter for at sælge brændstof til bl.a. vejtransporten, og det vil gøre benzin og diesel dyrere. ITD advarer mod det nye kvotesystem, som vil føre til dobbeltbeskatning af vognmandserhvervet og opfordrer regeringen til at udskyde implementeringen.

EU har besluttet at inkludere landtransport i det nye CO2 kvotehandelssystem, ETS II, som EU’s medlemsstater skal indføre fra 2027.

 

Det sker efter, at Europa-Parlamentet og EU’s ministerråd er nået til enighed om vilkårene i et nyt kvotehandelssystem, der bl.a. betyder, at brændstofleverandører skal købe CO2-kvoter til maksimalt 45 euro pr. ton CO2 for at sælge benzin og diesel.

 

Dieselprisen kan dermed stige op til 90 øre pr. liter, og det vækker bekymring hos ITD, som mener, at systemet kommer alt for hurtigt.

 

-Vi er meget skeptiske over at lade transportsektoren omfatte af kvotehandelssystemet. For det nye kvotesystem vil gøre diesel endnu dyrere, og det vil ramme branchen hårdt. Vi ved ikke, hvilken situation vi står i 2027, hvor transport omfattes af kvotehandelssystemet, men da vores erhverv allerede er pålagt mange klimaregulerende afgifter, kan det sætte erhvervet i en meget presset situation, siger bestyrelsesformand for ITD, John A. Skovrup.

 

Samtidig minder ITD om, at regeringen også vil indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som også pålægger vognmændene en ekstra omkostning pr. kilometer. Derfor fører kvotesystemet til en urimelig dobbelt eller sågar trippelbeskatning af erhvervslivet, da systemet gør brændstoffet dyrere.

 

-Vi advarer kraftigt imod at lægge den ene skat efter den anden på vejtransporten uden at skelne til, at vognmændene ikke har mulighed for at reducere CO2 udledningen, da for eksempel el-teknologien hverken er moden eller til at betale for, som det ser ud nu. Reelt set fører en uhæmmet CO2-beskatning til, at vognmænd må dreje nøglen om, siger John A. Skovrup, som hellere så, at man kun havde en samlet beskatning på brændstoffet, i stedet for at have flere parallelle afgiftssystemer i Danmark og EU.

 

ITD opfordrer derfor til, at den danske regering vil bruge de muligheder, der ligger i EU forslaget, til at udskyde implementeringen.

 

-Vi mener, at regeringen må udnytte de muligheder, der ligger i det nye system, til at udskyde implementeringen, siger John A. Skovrup med henvisning til, at de enkelte medlemsstater, ifølge EU-reglerne, kan udskyde implementeringen af kvotehandelssystemet, hvis brændstofpriserne er exceptionelt høje, eller hvis medlemsstaterne allerede har en lignende CO2-afgift.

 

ITD hæfter sig også ved, at det nye kvotehandelssystem kan gå til at støtte grønne omstilling af transportbranchen i de enkelte medlemsstater. Men om og hvordan det vil ske, er uklart.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >