onsdag 09. februar 2022 09:52

Ny kontrol af arbejdstid kan skade den danske transportbranche

Transportministeriet har haft et udkast til lovforslag i høring, som vil flytte kontrollen af arbejdstid fra arbejdsmarkedets parter over til Færdselsstyrelsen og politiet. ITD beklager, at det ikke er lykkedes regeringen at få overbevist Europa-Kommissionen om, at Danmark fortsat kan håndhæve Arbejdstidsdirektivet for mobile arbejdstagere gennem det fagretslige system, som vi har en lang tradition for. ITD advarer i sit høringssvar kraftigt mod, at der med forslaget kan blive tale om en trippelstraf for samme forseelse.

Kontrol af arbejdstid er et af de områder, som traditionelt har været håndteret mellem arbejdsmarkedets parter, idet reglerne for mobile lønmodtagere har været implementeret i flere danske kollektive overenskomster, siden de trådte i kraft i 2005.

 

Det er ikke noget, som myndighederne har blandet sig i, men det vil Transportministeriet nu ændre på. Derfor har ministeriet sendt et lovforslag i høring, som skal flytte kontrollen fra arbejdsmarkedets parter og over til Færdselsstyrelsen og politiet.

 

- Kontrollen af arbejdstid har fungeret fint under Den danske model, så det er dybt skuffende, at det ikke er lykkedes regeringen at lande en model, hvor denne ordning fortsætter. I stedet kan vognmænd nu risikere at få tre sanktioner for den samme forseelse. En overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne vil nemlig typisk også være en overtrædelse af arbejdstidsreglerne, og det betyder at danske chauffører og vognmænd i fremtiden vil kunne få to bøder for den samme forseelse fra myndighederne. Og da vi stadig har det fagretslige system til at sanktionere brud på arbejdstidsreglerne, vil vognmanden også der kunne mødes med krav om godtgørelse fra den ansattes side. Det er trippelstraf, og det er ikke i orden siger Carina Christensen, administrerende direktør i TID.

 

Det nye forslag vil også få konsekvenser for chaufførerne, der også kan se frem til bøder, hvis de ikke overholder arbejdstidsreglerne.

 

-Der findes ingen andre brancher, hvor medarbejdere hver dag står op og risikerer at få store bøder for at passe deres arbejde. Vi mangler i øjeblikket arbejdskraft, og hvis myndighederne skal til at stange bøder ud og føre en nidkær kontrol med arbejdstidsreglerne, så vil virksomhederne miste noget af den fleksibilitet de har i dag. Og det vil i praksis betyde, at mange chauffører kommer til at arbejde langt mindre, når de nye regler træder i kraft. I dag kører chaufførerne efter køre- og hviletidsreglerne, og det burde være rigeligt for myndighederne, som i dag fører en meget grundig kontrol med overholdelsen af de regler. En ny myndighedskontrol af arbejdstidsreglerne vil kunne mærkes, og vi frygter for konsekvenserne, siger Carina Christensen.

 

Forslaget, der forventes at træde i kraft 21. maj. 2022, har nu været i høring, og det forventes fremsat i Folketinget i starten af marts. ITD vil derfor bruge tiden op til den endelige vedtagelse på at få de værste knaster høvlet af.

 

- Vi vil arbejde for, at der indføres en bagatelgrænse for overtrædelserne, ligesom vi opfordrer til, at der indføres ét samlet sanktionssystem. På den måde kan overtrædelser af arbejdstidsreglerne indgå som et element sammen med overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne, så niveauet for sanktioner samlet set ikke bliver højere end det hidtidige. Det er absolut ingen grund til, at vi begynder at overimplementere de her regler og begynder at forhøje de bøder, som danske vognmænd og chauffører kan risikere at få, slutter Carina Christensen.

 

ITD’s høringssvar til lovforslaget kan læses her.

SENESTE ITD NYT
torsdag 16. oktober 2025

Har du set alle dine eksklusive medlemsfordele?

Som medlem af ITD kan du nyde af mange gode rabatter og aftaler, se et overblik over disse ved at klikke på billedet nedenfor.

Har du set alle dine eksklusive medlemsfordele? >
torsdag 16. oktober 2025

Ny vejledning skal sikre fair konkurrence om erhvervsaffald

Forsyningstilsynet har udsendt en opdateret vejledning om markedspriser for kommunal indsamling af erhvervsaffald. Det sker efter gentagne henvendelser fra ITD om behovet for klarere regler.

Ny vejledning skal sikre fair konkurrence om erhvervsaffald >
onsdag 15. oktober 2025

Lovforslag lægger op til at fjerne krav om hastighedsattest – stor sejr for ITD og de danske vognmænd

Færdselsstyrelsen har netop sendt et lovforslag i høring, der vil afskaffe kravet om hastighedsattest for lastbiler og busser. Det er en markant forenkling af reglerne og en stor sejr for ITD, som i flere år har arbejdet for at få fjernet den unødvendige og dyre ordning.

Lovforslag lægger op til at fjerne krav om hastighedsattest – stor sejr for ITD og de danske vognmænd >