onsdag 09. februar 2022 09:52

Ny kontrol af arbejdstid kan skade den danske transportbranche

Transportministeriet har haft et udkast til lovforslag i høring, som vil flytte kontrollen af arbejdstid fra arbejdsmarkedets parter over til Færdselsstyrelsen og politiet. ITD beklager, at det ikke er lykkedes regeringen at få overbevist Europa-Kommissionen om, at Danmark fortsat kan håndhæve Arbejdstidsdirektivet for mobile arbejdstagere gennem det fagretslige system, som vi har en lang tradition for. ITD advarer i sit høringssvar kraftigt mod, at der med forslaget kan blive tale om en trippelstraf for samme forseelse.

Kontrol af arbejdstid er et af de områder, som traditionelt har været håndteret mellem arbejdsmarkedets parter, idet reglerne for mobile lønmodtagere har været implementeret i flere danske kollektive overenskomster, siden de trådte i kraft i 2005.

 

Det er ikke noget, som myndighederne har blandet sig i, men det vil Transportministeriet nu ændre på. Derfor har ministeriet sendt et lovforslag i høring, som skal flytte kontrollen fra arbejdsmarkedets parter og over til Færdselsstyrelsen og politiet.

 

- Kontrollen af arbejdstid har fungeret fint under Den danske model, så det er dybt skuffende, at det ikke er lykkedes regeringen at lande en model, hvor denne ordning fortsætter. I stedet kan vognmænd nu risikere at få tre sanktioner for den samme forseelse. En overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne vil nemlig typisk også være en overtrædelse af arbejdstidsreglerne, og det betyder at danske chauffører og vognmænd i fremtiden vil kunne få to bøder for den samme forseelse fra myndighederne. Og da vi stadig har det fagretslige system til at sanktionere brud på arbejdstidsreglerne, vil vognmanden også der kunne mødes med krav om godtgørelse fra den ansattes side. Det er trippelstraf, og det er ikke i orden siger Carina Christensen, administrerende direktør i TID.

 

Det nye forslag vil også få konsekvenser for chaufførerne, der også kan se frem til bøder, hvis de ikke overholder arbejdstidsreglerne.

 

-Der findes ingen andre brancher, hvor medarbejdere hver dag står op og risikerer at få store bøder for at passe deres arbejde. Vi mangler i øjeblikket arbejdskraft, og hvis myndighederne skal til at stange bøder ud og føre en nidkær kontrol med arbejdstidsreglerne, så vil virksomhederne miste noget af den fleksibilitet de har i dag. Og det vil i praksis betyde, at mange chauffører kommer til at arbejde langt mindre, når de nye regler træder i kraft. I dag kører chaufførerne efter køre- og hviletidsreglerne, og det burde være rigeligt for myndighederne, som i dag fører en meget grundig kontrol med overholdelsen af de regler. En ny myndighedskontrol af arbejdstidsreglerne vil kunne mærkes, og vi frygter for konsekvenserne, siger Carina Christensen.

 

Forslaget, der forventes at træde i kraft 21. maj. 2022, har nu været i høring, og det forventes fremsat i Folketinget i starten af marts. ITD vil derfor bruge tiden op til den endelige vedtagelse på at få de værste knaster høvlet af.

 

- Vi vil arbejde for, at der indføres en bagatelgrænse for overtrædelserne, ligesom vi opfordrer til, at der indføres ét samlet sanktionssystem. På den måde kan overtrædelser af arbejdstidsreglerne indgå som et element sammen med overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne, så niveauet for sanktioner samlet set ikke bliver højere end det hidtidige. Det er absolut ingen grund til, at vi begynder at overimplementere de her regler og begynder at forhøje de bøder, som danske vognmænd og chauffører kan risikere at få, slutter Carina Christensen.

 

ITD’s høringssvar til lovforslaget kan læses her.

SENESTE ITD NYT
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >
torsdag 19. december 2024

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg

I 2025 bliver tilsynet med virksomheders håndtering af affald styrket og strømlinet. Miljøstyrelsen har offentliggjort tre guides, der skal klæde forskellige aktører godt på til affaldstilsyn.

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg >