fredag 04. februar 2022 12:40

Velkommen til transportminister Trine Bramsen

Trine Bramsen (S) er i dag tiltrådt som ny transportminister. ITD byder den nye transportminister velkommen og ser frem til et tæt samarbejde om vejgodstransportens udfordringer. For ITD er det afgørende, at ministeren har respekt og interesse for vejgodstransporten, og at hun hurtigt kommer på omgangshøjde med de mange vigtige sager, der skal håndteres i vejgodserhvervet.

Statsminister Mette Frederiksen (S) præsenterede i dag Danmarks nye transportminister. Det bliver Trine Bramsen, som skal sætte sig i ministerstolen på Frederiksholms Kanal.

 

ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, byder Trine Bramsen velkommen og håber på et tæt samarbejde mellem ministeren og branchen.

 

 - Vi vil fra ITD og vejgodserhvervet først og fremmest sige velkommen til transportminister Trine Bramsen. Vi ser frem til at fortsætte det tætte samarbejde om vejgodstransportens udvikling. Vejgodstransporten er et gennemreguleret erhverv, og her vil Trine Bramsens fortid som retsordfører komme hende til gavn. Sammen skal vi sikre lovgivning og nye politiske tiltag, der understøtter – og ikke kvæler den danske vejgodstransport, siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD.

 

Der ligger en lang række vigtige opgaver klar på bordet i ministerkontoret, men øverst i bunken bør den store infrastrukturplan 2035 ligge klar til den nye minister. For planen indeholder nye vejinvesteringer for 64 mia. kr., og de må ikke blive forsinket.

 

- Vi håber og forventer, at ministeren som det første tager fat på eksekveringen af infrastrukturplan 2035. Planen har været flere år undervejs, og det er helt afgørende for udviklingen af Danmarks vejgodserhverv, at arbejdet med planen videreføres. Der er et kæmpe behov for at få udbygget de centrale motorvejsstrækninger, og det vil koste samfundet og erhvervet dyrt, hvis det arbejde bliver forsinket, siger Carina Christensen. 

 

- Vi håber også, at hun meget hurtigt vil sætte turbo under den grønne omstilling af den tunge transport. Her mangler vi i den grad politisk retning og handlekraft. Endelig kommer hun også til at forholde sig til den kritiske mangel på arbejdskraft i transporterhvervet, og her haster det med at finde bæredygtige løsninger, siger Carina Christensen.  

 

Vognmandserhvervet står i disse år foran store udfordringer, og det håber ITD, at ministeren vil sætte sig grundigt ind i.

 

- Vi vil gøre vores til hurtigt at introducere Trine Bramsen for vilkårene i vejgodstransporten. Branchen repræsenterer 88.000 direkte og indirekte beskæftigede og bidrager med 60 mia. kr. til dansk BNP. Vores erhverv udgør derfor et uvurderligt fundament for vækst og velstand i det danske samfund. Vi opfordrer til, at Trine Bramsen går i dialog med transportvirksomhederne og nøje lytter til erhvervet, så vi sammen kan løse tingene fornuftigt. Derfor er Trine Bramsen også altid velkommen til at komme ud og møde branchen, afslutter Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >