mandag 20. marts 2023 16:01

Branchen til fødevareministeren – Chaufførerne bør ikke skulle vurdere om et dyr er egnet til transport

En samlet branche opfordrer nu fødevareminister Jacob Jensen til at tage reglerne om dyrs transportegnethed op i EU. Aktørerne vil have ændret reglerne, så chaufførerne ikke har ansvaret for at vurdere, om et dyr er egnet til transport ved afhentning. Den vurdering skal ligge hos landmanden, mener organisationerne.

I en fælles henvendelse til fødevareminister Jacob Jensen opfordrer repræsentanter fra både transportbranchen og landbruget til, at regeringen arbejder for en ændring af EU-reglerne for transport af dyr.

 

Bag henvendelsen står Landbrug & Fødevarer, DI Transport, DTL, 3F Transport, ATL, Dansk Erhverv og ITD.

 

De mener, at det er meget problematisk, at chaufføren, som reglerne er i dag, kan blive ansvarlig for at vurdere, om et dyr er rask nok til transport, når det afhentes. For det kan i sidste ende gå ud over dyrevelfærden, mener Stefan K. Schou, adm. direktør i ITD.

 

-For dyretransportørerne er dyrevelfærden helt afgørende, for det er kernen i hele deres transportopgave at sikre, at dyrene har det godt under transporten og leveres raske til kunderne, siger Stefan K. Schou og fortsætter.

 

- Men for, at de kan løse den opgave, så skal dyrene være raske nok til at blive transporteret ved afhentning. Og det kan chaufføren ikke vurdere, når han en tidlig morgen henter dem ved en landmand. Det bør være landmandens ansvar, siger Stefan K. Schou.

 

Men som EU-reglerne er i dag, er ansvaret for vurderingen af dyrs transportegnethed ligeligt fordelt mellem landmand, chauffør og transportvirksomhed. Og det bør den danske regering arbejde for bliver ændret, mener Stefan K. Schou.

 

-Vi opfordrer fødevareminister Jacob Jensen til at arbejde for, at reglerne ændres, så det bliver entydigt, at det er landmanden, der har ansvaret for, at dyrerene er klar til at blive transporteret, når chaufføren henter dem. For landmanden er den eneste, der har den nødvendige viden om dyrene til at kunne lave den vurdering, siger Stefan K. Schou.

 

I henvendelsen kvitterer organisationerne for, at den tidligere regering var medunderskriver på 18 forslag til den kommende ændring af EU’s dyretransportforordning. Men de peger også på, at det er problematisk, at netop problemet med dyrs transportegnethed ikke var blandt Danmarks prioriteter.

 

-Vi opfordrer derfor Jacob Jensen til at tage ansvarsfordelingen ved dyretransporter med i regeringens prioriteter. For det er et højt prioriteret område for den danske branche, og det bør det også være, når Danmark drøfter sagen i EU, siger Stefan K. Schou.

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >