torsdag 20. april 2023 17:38

Dom i Luksusfælden på transportmessen: Vejafgiften er en skat, som forsinker den grønne omstilling

Den første dag på ITD’s stand på transportmessen var et brag, som gik med både ministerbesøg, bødequiz og en ITD- formand i Luksusfælden. Her skulle det vise sig, at det ser sort ud for vognmændene og den grønne omstilling, hvis vejafgiften for lastbiler kommer.

- Der var engang en vognmand, som leverede et godt overskud og var godt tilfreds med tilværelsen. Men en dag kom der en helt ny kilometerafgift for lastbiler...

 

Sådan indledte Jan Swyrtz ITD’s den længe ventede transportudgave af Luksusfælden på transportmessen.

 

Her skulle ITD’s formand, John A. Skovrup, fremlægge regnskabet for en typisk vognmand, hvis han i fremtiden skal betale den planlagte kørselsafgift for lastbiler.

 

Men der er ikke tale om et eventyr for vognmændene, som indledningen ellers lagde op til. For det viste sig hurtigt, at halvdelen af overskuddet for en typisk vognmand skal bruges på at betale vejafgift i fremtiden.

 

- Det er jo et omvendt eventyr. Det starter godt og ender dårligt, konstaterede John A. Skovrup, da Jan Swyrtz lagde økonomien i vejafgiften frem på den berømte tavle fra Luksusfælden.

 

 - For når vejafgiften er betalt, er der ikke penge til at investere i den grønne omstilling. Og regningen ryger direkte videre til hr. og fru Danmark som en ekstra skat, sagde John A. Skovrup, der opfordrede politikerne til at trække lovforslaget tilbage.

 

Bødequiz med Lasse Rimmer

Midt på dagen testede TV-vært Lasse Rimmer transportbossernes viden om transportbranchens regel- og bødejungle.

 

Her havde en stor flok besøgende fundet vej til ITD’s stand, hvor et panel med 3F, DI Transport, TungVognsSpecialisten, ATL og ITD gjorde deres bedste for at svare på Lasse Rimmers spørgsmål.

 

For hvor længe gjaldt bekendtgørelse 1055 om lastbilers vægt- og dimensioner egentlig, og hvad koster det at overskride reglerne? Og er det rimeligt, at både chauffør og vognmand skal have bøder for forseelser begået ude på landevejen?

 

Det blev livligt diskuteret, og selvom der ikke var enighed om alt, var der ingen tvivl hos panelet om, at der gives alt for mange bøder for småfejl, der er umulige at undgå i trafikken.

 

- Quizzen var humoristisk, men det er sjov med en vis portion alvor. For bøderne i branchen er et kæmpe problem, som skræmmer vores chauffører. Og det var en rigtig god debat om problemet mellem de forskellige parter i dag, siger John A. Skovrup.

 

 

Dagen blev afsluttet med muffins og kaffe til alle besøgende. Men ITD vender stærkt tilbage i morgen med et stærkt program på messen.

 

Program fredag den 21. april
Kl. 10.00-11.00
Morgenkaffe til alle medlemmer

 

Kl. 14.40-15.00
Grøn konference “Hverdagens grønne omstilling” v. Anne M. Thyssen og Dania Connect hal J3

 

Program lørdag den 22. april
Kl. 10.00-12.00
Unge på toppen “Inspiration til rekruttering”

 

Kl. 10.30-11.00

Lastbilkaravanen & Magda ”Trafiksikkerhed gennem sang og leg”

 

Kl. 12.00-13.00
Burgere til alle medlemmer

 

Kl. 12.00-14.00
Besøg af “Podcasten i førerhuset”

 

Kl. 13.30-14.00
Lastbilkaravanen & Magda ”Trafiksikkerhed gennem sang og leg

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >