Transportministerens forslag om vinterdæk er nu sendt i høring
Copyright: Folketinget
Januar måned 2024 var den mest snerige siden 2013, hvilket skabte stort kaos på de danske veje og udfordrede mange bilister og transportører. Dette fik debatten om vinterdæk til at blusse op, og den 6. december lød det fra transportminister Thomas Danielsen, at kravene til vinterdæk til både lette og tunge køretøjer ville blive skærpet. Forleden kom høringsindkaldelsen til lovforslaget.
Som ventet er der lagt op til, at det fremadrettet skal være et krav for førerne af lette og tunge køretøjer at køre med vinteregnede dæk (3PMSF-mærket), når der køres på sne- eller isdækkede veje. Dertil står reglerne for tunge køretøjer til at blive ændret, så kravene til dækmønsterdybden for lastbiler bliver sat til minimum 1,6 mm., ligesom kravet allerede lyder for personbiler.
Hos ITD tager man positivt imod udspillet til ændringerne i færdselsloven, men savner fortsat konkrete svar på kravene til dækkene på vogntogets forskellige akselpositioner. Disse vil følge i en kommende vejledning fra Færdselsstyrelsen, men de står ikke nævnt i selve lovarbejdet.
Umiddelbart peger det i retning af, at kravet om anvendelse af vinteregnede dæk (3PMSF) på tunge køretøjer i vinterføre vil kræves på lastbilers drivaksler og styrende foraksler. På lastbilernes øvrige aksler samt påhængskøretøjers aksler vil der umiddelbart ikke kræves særlige vinteregnede dæk (3PMSF), hvilket også svarer til de tyske og svenske bestemmelser på området. Og netop Tyskland og Sverige har ministeren selv peget på i sine tidligere udmeldelser.
”God fremkommelighed er vigtigt for alle vognmænd, så vi er positive over, at der sættes krav for dækudrustning på køretøjer, som kører på sne- og isdækkede veje. Vi savner selvfølgelig konkret svar på, hvilke akselpositioner, hvor kravene skal gælde, men hvis det er som forventet, så er det positivt,” siger chefkonsulent Steffen Johannsen, som er ekspert i køretøjsteknik ved ITD. Som forberedelse til ændringer af loven bad transportministeren tilbage i marts 2024 Færdselsstyrelsen om at udarbejde en vejgrebsanalyse med et opdateret grundlag, der præsenterer, hvorvidt det er nødvendigt at indføre lovkrav om brug af vinterdæk for henholdsvis tunge og lette køretøjer i Danmark.
Steffen Johannsen, der har bidraget til arbejdet med vejgrebsanalysen, understreger vigtigheden af, at lovforslaget bunder i et fagligt fundament.
”Færdselsstyrelsens vejgrebsanalyse er et omfattende og fagligt velbegrundet redskab, som bør vægtes tungt i beslutningsprocesserne. Ellers kan vi ende med ’hovsa’-lovgivning og vejledninger, som ikke tilstrækkeligt tager udgangspunkt i konkrete fakta og forhold,” fortæller Steffen Johannsen.
ITD, som tidligere har problematiseret besparelserne i vintertjenesterne, savner stadigvæk fokus her.
”Selvom forslaget her forbedrer fremkommeligheden på sne- og isdækkede veje, så kommer vi ikke i mål, hvis ikke der afsættes tilstrækkelige midler og rammer for vintertjenesterne. Hvis den præventive saltning og især snerydningen sker for sent – eller vejene slet ikke bliver ryddet – så kommer der til at ske fastkørsler, uagtet hvad kravene til vinterdæk og dækmønstre er,” siger Steffen Johannsen.
Hvis lovforslaget vedtages, vil de nye regler træde i kraft per 1. juli 2025, og er der sne- eller isdækkede veje, og man kører i et køretøj, som ikke er monteret med forskriftsmæssigt vinteregnede dæk, så kan man risikere en bøde på 1.000 kroner per ikke-vinteregnede dæk på køretøjet.