mandag 25. november 2024 18:39

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe for mindre overseelser og menneskelige fejl, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Fortsat faldende efterspørgsel og stigende priser på brændstof, arbejdskraft, forsikringer og service: En ny analyse fra den internationale transportorganisation IRU tegner et dystert billede af forholdene på det europæiske transportmarked i en analyse af udviklingen for 3. kvartal af 2024.

En del af forklaringen på dét, IRU kalder en ”turbulent periode for transportbranchen”, er den generelle afmatning i den europæiske økonomi – og indtil den afløses af et opsving, er der ikke udsigt til, at forholdene vil blive bedre. Det er dårligt nyt for danske vognmænd, der på omkostningssiden også er pressede af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft den 1. januar 2025.

ITD’s formand, John Agervig Skovrup, er bekymret, men ikke overrasket over IRU’s konklusioner:

”Tallene bekræfter, hvad vi har vidst i lang tid: Branchen er presset, og den kilometerbaserede vejafgift kan desværre være dét, der tvinger nogle danske vognmænd til at dreje nøglen om. Og de resterende vil være nødt til at holde på pengene på en måde, der ikke nødvendigvis er positiv for den grønne omstilling: Man går jo ikke ud og investerer i nye el-køretøjer og ladestruktur i en situation, hvor markedet er presset, og udgifterne bare stiger og stiger”.

John Agervig Skovrup opfordrer derfor til, at myndighederne udviser konduite, når de nye regler skal håndhæves fra årsskiftet. Som ITD tidligere har beskrevet, skelner lovgivningen ikke mellem overlagt snyd og utilsigtede fejl, og det vejledende bødeniveau for overtrædelse af vejafgiftsloven er meget højt. Taksten er lige nu 4.500 kr. pr. overtrædelse pr. dag, men forventes fordoblet til 9.000 kr. pr. 1. juli næste år, og der er ikke nogen øvre grænse for, hvor mange "dagsbøder", man kan idømmes for den samme forseelse.  

SENESTE ITD NYT
fredag 13. juni 2025

Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025

Den 3. september 2025 åbner puljen, der skal hjælpe danske transportvirksomheder med at skifte fra diesel til el og brint. I den forbindelse inviterer Vejdirektoratet til online informationsmøde den 26. juni.

Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 >
fredag 13. juni 2025

Ny synslov vedtaget: Tidssvarende og mere overskuelige regler på vej

Folketinget har netop vedtaget en ny synslov, der samler det eksisterende regelvildnis i én samlet lovtekst. ITD hilser den nye lov velkommen og glæder sig især over, at mange køretøjer ikke længere skal køres tomme tilbage til Danmark alene med henblik på syn.

Ny synslov vedtaget: Tidssvarende og mere overskuelige regler på vej >
onsdag 11. juni 2025

Chaufførmangel: Uddannelsesinstitution får støtte til nyt projekt, der skal få flere unge bag rattet

Med støtte fra FDE Fonden har erhvervsskolen Aarhus Tech netop indkøbt fem lastbilsimulatorer, der skal give de aspirerende chauffører en mere praksisnær forsmag på livet bag rattet og sikre mindre frafald.

Chaufførmangel: Uddannelsesinstitution får støtte til nyt projekt, der skal få flere unge bag rattet >