mandag 25. november 2024 18:39

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe for mindre overseelser og menneskelige fejl, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Fortsat faldende efterspørgsel og stigende priser på brændstof, arbejdskraft, forsikringer og service: En ny analyse fra den internationale transportorganisation IRU tegner et dystert billede af forholdene på det europæiske transportmarked i en analyse af udviklingen for 3. kvartal af 2024.

En del af forklaringen på dét, IRU kalder en ”turbulent periode for transportbranchen”, er den generelle afmatning i den europæiske økonomi – og indtil den afløses af et opsving, er der ikke udsigt til, at forholdene vil blive bedre. Det er dårligt nyt for danske vognmænd, der på omkostningssiden også er pressede af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft den 1. januar 2025.

ITD’s formand, John Agervig Skovrup, er bekymret, men ikke overrasket over IRU’s konklusioner:

”Tallene bekræfter, hvad vi har vidst i lang tid: Branchen er presset, og den kilometerbaserede vejafgift kan desværre være dét, der tvinger nogle danske vognmænd til at dreje nøglen om. Og de resterende vil være nødt til at holde på pengene på en måde, der ikke nødvendigvis er positiv for den grønne omstilling: Man går jo ikke ud og investerer i nye el-køretøjer og ladestruktur i en situation, hvor markedet er presset, og udgifterne bare stiger og stiger”.

John Agervig Skovrup opfordrer derfor til, at myndighederne udviser konduite, når de nye regler skal håndhæves fra årsskiftet. Som ITD tidligere har beskrevet, skelner lovgivningen ikke mellem overlagt snyd og utilsigtede fejl, og det vejledende bødeniveau for overtrædelse af vejafgiftsloven er meget højt. Taksten er lige nu 4.500 kr. pr. overtrædelse pr. dag, men forventes fordoblet til 9.000 kr. pr. 1. juli næste år, og der er ikke nogen øvre grænse for, hvor mange "dagsbøder", man kan idømmes for den samme forseelse.  

SENESTE ITD NYT
fredag 11. april 2025

Vejafgift: Hvor bliver konduiten af?

Sund & Bælt følger ikke transportministerens klare udmeldinger om at annullere vejafgiftsbøder, der åbenlyst skyldes tekniske eller menneskelige fejl. Det understreger en ny aktindsigt, som Lastbil Magasinet har fået indsigt i.

Vejafgift: Hvor bliver konduiten af? >
fredag 11. april 2025

Opdatering af restriktioner ved transport af levende dyr til og fra Ungarn

Der er kommet nye restriktioner og foranstaltninger, som påvirker transport af levende dyr mellem Ungarn og de omkringliggende lande ─ dette især i forbindelse med udbrud af mund- og klovesyge.

Opdatering af restriktioner ved transport af levende dyr til og fra Ungarn >
fredag 11. april 2025

Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed (ELA) præsenterer i samarbejde med IRU en ny workshop-serie

Workshop-serien har til formål at fremme en mere effektiv håndhævelse af aflønning for udstationerede chauffører samt en mere ensartet tilgang til regler på tværs af medlemslande. Både nationale myndigheder, repræsentanter fra EU, brancheorganisationer samt virksomheder er inviteret til at deltage.

Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed (ELA) præsenterer i samarbejde med IRU en ny workshop-serie >