torsdag 27. februar 2025 13:51

EU-forslag letter vognmænds administrative byrder

EU-Kommissionen vil ændre i de bureaukratiske regler for ESG-rapportering, så færre virksomheder er pålagt obligatorisk rapportering. En god nyhed for mange danske vognmænd - men den kommer for sent, fortæller EU-chef i ITD, Maria Feldberg.

Onsdag fremlagde EU-Kommissionen et forslag til en omnibus-lovpakke, der skal reducere og forenkle reglerne for ESG-rapportering. På den måde vil kommissionen mindske europæiske virksomheders administrative byrder og derigennem styrke deres konkurrencekraft.

Med det nye omnibus-forslag vil EU-Kommissionen ændre på allerede vedtaget lovgivning på området. Det gælder direktivet for bæredygtighedsrapportering (CSRD), direktivet for bæredygtig due diligence (CSDDD) og taksonomiforordningen.

Forslaget er en glædelig nyhed for særligt mellemstore og mindre danske vognmandsforretninger. Det fortæller Maria Feldberg, EU-chef i ITD:

“Danske vognmænd er i forvejen overbebyrdede med tunge administrative krav og regler. ITD finder det derfor meget positivt, at EU-Kommissionen lægger op til at fritage mellemstore og mindre virksomheder fra den obligatoriske bæredygtighedsrapportering (CSRD), der er ved at blive indfaset nu.”

Med forslaget er det kun virksomheder med over 1.000 ansatte og en omsætning på over 50 millioner euro, der er omfattet af kravet om at skulle udarbejde den mest omfattende CSRD-rapport.

Ændrede krav skaber usikkerhed i branchen
På nuværende tidspunkt har danske virksomheder allerede investeret betydelige ressourcer i implementeringen af den gældende ESG-lovgivning. Derfor skaber det usikkerhed, at reglerne nu ændres. Det fortæller Maria Feldberg, EU-chef i ITD:

“Som nævnt byder vi regelforenklingen i omnibus-forslaget velkomment. Lovpakken kommer dog så sent, at danske transportvirksomheder allerede har brugt store ressourcer på at gøre sig klar, ud fra de regelsæt og køreplaner, der er vedtaget. Vognmændenes tid og ressourcer skal respekteres, og derfor er det vigtigt, at den forestående implementeringsproces bliver så let som mulig.”

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >