onsdag 09. april 2025 16:00

Grøn Fond minimerer puljeproblematikker med positive tiltag

Puljemidlerne i Grøn Fond bliver udrullet hurtigere end først vedtaget. Samtidig hæves grænserne for tilladt vægt og dimensioner fra 2026, hvilket fremmer branchens energieffektivitet. Det er en positiv afklaring, som danske vognmænd har ventet længe på, siger ITD’s formand.

Aftalepartierne bag Grøn Fond fremrykker udmøntningen af puljemidler til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur. Til efteråret kan danske vognmænd således efter først-til-mølle-princippet søge om at få del i de 323 millioner kroner, der i første omgang uddeles. De resterende 102 millioner kroner kan der i anden omgang søges om i 2026.

 

På trods af en grundlæggende skepsis ved puljer som finansieringsmodel, er ITD’s formand, John Agervig Skovrup, positiv overfor den nye aftale:

 

“Både for staten og vognmændene er puljer en tung og dyr finansieringsform, der i mange tilfælde skaber uhensigtsmæssige stop-go effekter. Det så vi senest i 2024, hvor der blev udmøntet 75 millioner kroner, som blev revet væk på få minutter. For at undgå stop-go effekterne er vi derfor positive overfor, at Grøn Fond har fremskyndet processen og udmønter flere penge.”

 

John Agervig Skovrup understreger samtidig branchens behov for, at man vælger en puljemodel, der ikke hægter de mindre vognmænd af. I 2024 løb de store – og i to tilfælde statsejede - virksomheder nemlig med størstedelen af puljemidlerne for øjnene af de mindre vognmandsforretninger.

 

Nye energieffektive tiltag er nødvendige og længe ventede

Den nye aftale indebærer også en forøgelse af de tilladte vægte og dimensioner fra 2026. Noget, ITD har arbejdet særdeles aktivt for i flere år og har haft en længevarende dialog med myndighederne omkring. Det drejer sig om forøgelse af totalvægten for 2- og 3-akslede lastbiler, visse 5-akslede lastbiler, modulvogntog samt dobbelttrailervogntog. Derfor er det en meget glædelig nyhed, mener John Agervig Skovrup, formand for ITD:

 

“Det her er transportoptimerende tiltag, som vi har kæmpet for i årevis, fordi de både øger sektorens effektivitet og gavner miljøet. Der er også en stor investeringsvillighed i branchen, så det er meget positivt, at vi nu endelig kan sætte i gang.”

 

De vedtagne effektivitetsforbedringer vil være CO2-reducerende fra dag 1. Derfor opfordrer ITD myndighederne til at sikre en indkøringsproces, der forløber så hurtigt og smidigt som muligt.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 20. maj 2025

ADR Nyhedsbrev maj 2025

ADR Nyhedsbrev nummer 1 2025 indeholder følgende emner: Opdaterede materialer ADR 2025 – Transportdokumenter med mere i førerkabinen – Elektroniske transportdokumenter – Afgivet høring til foreslået ny bekendtgørelse – Udvalgte ændringer i ADR 2025.

ADR Nyhedsbrev maj 2025 >
tirsdag 20. maj 2025

Kørselsforbud i juni 2025

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i juni 2025. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i juni 2025 >
mandag 19. maj 2025

Cybersikkerhed i transportbranchen

Den netop vedtagne NIS2-lov, der træder i kraft den 1. juli 2025, stiller skærpede krav til cybersikkerhed til virksomheder og myndigheder, der spiller en kritisk rolle i samfundet. Enkelte transportvirksomheder vurderes at være direkte omfattet, mens andre frivilligt kan lade sig inspirere.

Cybersikkerhed i transportbranchen >