onsdag 09. april 2025 16:00

Grøn Fond minimerer puljeproblematikker med positive tiltag

Puljemidlerne i Grøn Fond bliver udrullet hurtigere end først vedtaget. Samtidig hæves grænserne for tilladt vægt og dimensioner fra 2026, hvilket fremmer branchens energieffektivitet. Det er en positiv afklaring, som danske vognmænd har ventet længe på, siger ITD’s formand.

Aftalepartierne bag Grøn Fond fremrykker udmøntningen af puljemidler til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur. Til efteråret kan danske vognmænd således efter først-til-mølle-princippet søge om at få del i de 323 millioner kroner, der i første omgang uddeles. De resterende 102 millioner kroner kan der i anden omgang søges om i 2026.

 

På trods af en grundlæggende skepsis ved puljer som finansieringsmodel, er ITD’s formand, John Agervig Skovrup, positiv overfor den nye aftale:

 

“Både for staten og vognmændene er puljer en tung og dyr finansieringsform, der i mange tilfælde skaber uhensigtsmæssige stop-go effekter. Det så vi senest i 2024, hvor der blev udmøntet 75 millioner kroner, som blev revet væk på få minutter. For at undgå stop-go effekterne er vi derfor positive overfor, at Grøn Fond har fremskyndet processen og udmønter flere penge.”

 

John Agervig Skovrup understreger samtidig branchens behov for, at man vælger en puljemodel, der ikke hægter de mindre vognmænd af. I 2024 løb de store – og i to tilfælde statsejede - virksomheder nemlig med størstedelen af puljemidlerne for øjnene af de mindre vognmandsforretninger.

 

Nye energieffektive tiltag er nødvendige og længe ventede

Den nye aftale indebærer også en forøgelse af de tilladte vægte og dimensioner fra 2026. Noget, ITD har arbejdet særdeles aktivt for i flere år og har haft en længevarende dialog med myndighederne omkring. Det drejer sig om forøgelse af totalvægten for 2- og 3-akslede lastbiler, visse 5-akslede lastbiler, modulvogntog samt dobbelttrailervogntog. Derfor er det en meget glædelig nyhed, mener John Agervig Skovrup, formand for ITD:

 

“Det her er transportoptimerende tiltag, som vi har kæmpet for i årevis, fordi de både øger sektorens effektivitet og gavner miljøet. Der er også en stor investeringsvillighed i branchen, så det er meget positivt, at vi nu endelig kan sætte i gang.”

 

De vedtagne effektivitetsforbedringer vil være CO2-reducerende fra dag 1. Derfor opfordrer ITD myndighederne til at sikre en indkøringsproces, der forløber så hurtigt og smidigt som muligt.

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >