onsdag 09. april 2025 16:00

Grøn Fond minimerer puljeproblematikker med positive tiltag

Puljemidlerne i Grøn Fond bliver udrullet hurtigere end først vedtaget. Samtidig hæves grænserne for tilladt vægt og dimensioner fra 2026, hvilket fremmer branchens energieffektivitet. Det er en positiv afklaring, som danske vognmænd har ventet længe på, siger ITD’s formand.

Aftalepartierne bag Grøn Fond fremrykker udmøntningen af puljemidler til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur. Til efteråret kan danske vognmænd således efter først-til-mølle-princippet søge om at få del i de 323 millioner kroner, der i første omgang uddeles. De resterende 102 millioner kroner kan der i anden omgang søges om i 2026.

 

På trods af en grundlæggende skepsis ved puljer som finansieringsmodel, er ITD’s formand, John Agervig Skovrup, positiv overfor den nye aftale:

 

“Både for staten og vognmændene er puljer en tung og dyr finansieringsform, der i mange tilfælde skaber uhensigtsmæssige stop-go effekter. Det så vi senest i 2024, hvor der blev udmøntet 75 millioner kroner, som blev revet væk på få minutter. For at undgå stop-go effekterne er vi derfor positive overfor, at Grøn Fond har fremskyndet processen og udmønter flere penge.”

 

John Agervig Skovrup understreger samtidig branchens behov for, at man vælger en puljemodel, der ikke hægter de mindre vognmænd af. I 2024 løb de store – og i to tilfælde statsejede - virksomheder nemlig med størstedelen af puljemidlerne for øjnene af de mindre vognmandsforretninger.

 

Nye energieffektive tiltag er nødvendige og længe ventede

Den nye aftale indebærer også en forøgelse af de tilladte vægte og dimensioner fra 2026. Noget, ITD har arbejdet særdeles aktivt for i flere år og har haft en længevarende dialog med myndighederne omkring. Det drejer sig om forøgelse af totalvægten for 2- og 3-akslede lastbiler, visse 5-akslede lastbiler, modulvogntog samt dobbelttrailervogntog. Derfor er det en meget glædelig nyhed, mener John Agervig Skovrup, formand for ITD:

 

“Det her er transportoptimerende tiltag, som vi har kæmpet for i årevis, fordi de både øger sektorens effektivitet og gavner miljøet. Der er også en stor investeringsvillighed i branchen, så det er meget positivt, at vi nu endelig kan sætte i gang.”

 

De vedtagne effektivitetsforbedringer vil være CO2-reducerende fra dag 1. Derfor opfordrer ITD myndighederne til at sikre en indkøringsproces, der forløber så hurtigt og smidigt som muligt.

SENESTE ITD NYT
onsdag 26. november 2025

Anklagemyndigheden tilbagekalder vejafgiftsstraffesager

Fredagens fire straffesager mod vognmænd for ubetalte vejafgiftsbøder tilbagekaldes på ubestemt tid. Ifølge International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, er Anklagemyndighedens timing fuldstændig hensynsløs.

Anklagemyndigheden tilbagekalder vejafgiftsstraffesager >
mandag 24. november 2025

Digitalisering af CEMT-tilladelser fra den 1. januar 2026

CEMT-tilladelser og logbøger bliver digitale efter årsskiftet. Færdselsstyrelsen åbner nu for oprettelse af brugere i det nye system.

Digitalisering af CEMT-tilladelser fra den 1. januar 2026 >
mandag 24. november 2025

Nye webinarer gør dig klar til ændringer i Affaldsdatasystemet

Fristen for at indberette affaldsdata rykkes fremover frem til den 1. februar hvert år, og flere affaldsfraktionskoder bliver ændret. Du kan bruge Miljøstyrelsens kommende webinarer til at blive godt forberedt på de nye muligheder i Affaldsdatasystemet (ADS).

Nye webinarer gør dig klar til ændringer i Affaldsdatasystemet >