Problemerne med Affaldsregistret hober sig op
Copyright: AdobeStock
Brugere, der uden varsel bliver slettet, bestilte passwords, der aldrig ankommer, og telefoner, der ikke bliver taget, når systemet ikke virker. Problemerne med Affaldsregistret – det statslige IT-system, hvor alle danske virksomheder, der indsamler, behandler og transporterer affald, skal være registrerede – har på 15. år massive tekniske problemer.
Korrekt registrering i Affaldsregistret er en forudsætning for, at man som vognmand kan indsamle og transportere affald lovligt. Alligevel oplever mange virksomheder tekniske fejl, manglende brugervenlighed og begrænset adgang til support, når der er problemer. ITD’s direktør, Stefan K. Schou, udtaler:
”Det her problem kommer oveni en masse andet administrativt bøvl, som danske vognmænd pålægges. Når systemer, der burde lette processen, i stedet forværrer den, går det ud over både økonomi og arbejdsglæde.”
ITD: Der skal ske noget nu
Det er velkendt, at Affaldsregistret, der er hundrede procent brugerfinansieret, har haft problemer med manglende brugervenlighed og fejl i data, siden systemet blev indført i 2010. I 2023 oplyste Energistyrelsen, at man var undervejs med udvikling af et nyt og bedre system, men den løsning lader vente på sig – og i mellemtiden har myndighederne valgt at skære ned på supporten af det eksisterende system. Det finder Stefan K. Schou stærkt kritisabelt:
”Danske vognmænd er en vigtig del af den cirkulære økonomi og den grønne omstilling, men det kræver, at rammerne for deres arbejde er i orden. Det er helt afgørende, at Affaldsregistret fungerer effektivt og brugervenligt”.
ITD har nu rettet formel henvendelse til Energistyrelsens direktør og bedt om, at udviklingen af det nye Affaldsregister fremskyndes mest muligt – og at der sikres bedre adgang til hjælp, indtil systemet er på plads.