mandag 13. januar 2025 11:10

Problemerne med Affaldsregistret hober sig op

Danske vognmænd oplever igen og igen problemer med det brugerfinansierede Affaldsregister. Nu har ITD bedt Energistyrelsen om at tage affære.

Brugere, der uden varsel bliver slettet, bestilte passwords, der aldrig ankommer, og telefoner, der ikke bliver taget, når systemet ikke virker. Problemerne med Affaldsregistret – det statslige IT-system, hvor alle danske virksomheder, der indsamler, behandler og transporterer affald, skal være registrerede – har på 15. år massive tekniske problemer. 

Korrekt registrering i Affaldsregistret er en forudsætning for, at man som vognmand kan indsamle og transportere affald lovligt. Alligevel oplever mange virksomheder tekniske fejl, manglende brugervenlighed og begrænset adgang til support, når der er problemer. ITD’s direktør, Stefan K. Schou, udtaler:

”Det her problem kommer oveni en masse andet administrativt bøvl, som danske vognmænd pålægges. Når systemer, der burde lette processen, i stedet forværrer den, går det ud over både økonomi og arbejdsglæde.” 

ITD: Der skal ske noget nu 
Det er velkendt, at Affaldsregistret, der er hundrede procent brugerfinansieret, har haft problemer med manglende brugervenlighed og fejl i data, siden systemet blev indført i 2010. I 2023 oplyste Energistyrelsen, at man var undervejs med udvikling af et nyt og bedre system, men den løsning lader vente på sig – og i mellemtiden har myndighederne valgt at skære ned på supporten af det eksisterende system. Det finder Stefan K. Schou stærkt kritisabelt:

”Danske vognmænd er en vigtig del af den cirkulære økonomi og den grønne omstilling, men det kræver, at rammerne for deres arbejde er i orden. Det er helt afgørende, at Affaldsregistret fungerer effektivt og brugervenligt”.

ITD har nu rettet formel henvendelse til Energistyrelsens direktør og bedt om, at udviklingen af det nye Affaldsregister fremskyndes mest muligt – og at der sikres bedre adgang til hjælp, indtil systemet er på plads.  

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 14. august 2025

Har du styr på momsen?

Fristen for at indberette og betale moms den 1. september 2025 nærmer sig. Læs med her og bliv klogere på Skattestyrelsens råd til at komme godt i mål med momsregnskabet – før, under og efter indberetning.

Har du styr på momsen? >
tirsdag 12. august 2025

Nyt om vejafgift i Holland

Fra 1. juli 2026 indfører Holland en ny kilometerbaseret vejafgift. Fra denne dato kan man ikke længere benytte eurovignetten, men skal betale en kilometerbaseret vejafgift. Det kan gøres via en køretøjsenhed.

Nyt om vejafgift i Holland >
tirsdag 12. august 2025

Nyt ITD-netværk ruster næste generation af vognmænd

Sparring, erfaringsdeling og målrettede faglige input er nøgleordene for ITD’s nye netværk “Næste Generation”. Netværket er henvendt den næste generation af vognmænd: Dem, der lige har overtaget en virksomhed og dem, der står over for det.

Nyt ITD-netværk ruster næste generation af vognmænd >