onsdag 30. juli 2025 07:39

To unge vognmænd gør branchen attraktiv for unge kræfter

Hvordan får vi flere unge kræfter til at vælge en fremtid i branchen? De to unge vognmænd, Emil og Frederik fra Fredsø, giver deres perspektiv på sagen i det nye afsnit af “Vognmanden”.

Brødrene Emil Overgaard Nielsen og Frederik Leegaard Nielsen er fjerde generation i den familieejede virksomhed Fredsø Vognmandsforretning på Mors – og de er med til at sikre, at transportbranchen ikke løber tør for kræfter. Brødrene, der er født med tre års mellemrum, er begge uddannet lastvognsmekanikere. Et bevidst valg for at opnå så bred en viden om lastbiler som muligt – og det er en tilgang, de nu bruger i deres oplæring af nye chauffører. 

 

“Inden vi kom med i virksomheden, havde Fredsø stort set ikke haft lærlinge ansat. I dag har vi udlært seks-syv chauffører, og vi har flere på vej. Vi starter oplæringen på værkstedet. Det handler om at give dem en forståelse for hele maskinen – og give dem en bil, de kan gøre til deres egen,” fortæller Frederik i det nye afsnit af “Vognmanden”. “Det er også for at sikre, at hvis de punkterer eller skal have snekæder eller lignende på, så kan de selv ordne det – fordi de har lært det på forhånd.”

 

Det er en tilgang, som John Skovrup, ITD’s formand og medvært på “Vognmanden”, er enig med brødrene i. Ifølge ham handler det i høj grad om at give de unge noget at se frem til – og her er en personlig lastbil en gulerod, der virker: “De gør det helt rigtige: De giver de unge en bil, de kan tage ansvar for, og som de kan være stolte af. Vi skal ikke kun tænke på, hvordan vi selv tjener flest mulige kroner – vi skal også investere i dem, der skal bære branchen videre,” siger han.

 

Vejen ind i branchen starter længe før, de unge fylder 18

I det netop udkomne afsnit sætter podcastværterne også fokus på branchens stigende gennemsnitsalder og den generelle chaufførmangel i Danmark og Europa. Ifølge en undersøgelse fra IRU mangler der nemlig 426.000 chauffører på europæisk plan. Samtidig er kun syv procent af chaufførerne under 25 år, viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Men selvom tallene er alarmerende, viser de også et stort, uudnyttet potentiale af nye, unge kræfter.

 

Én ting er, at branchen skal give de unge mennesker et godt grundlag og en god uddannelse. Men en anden ting er også at få fanget de unge mennesker noget tidligere. Og her falder snakken blandt andet på potentialet i truckshows og det fællesskab og nørderi, der her opstår:

 

“Vi skal have fat i de unge mennesker tidligt - også før de 17-18 år. Det er blevet populært at tage til truckshows, og det er fedt, at de unge får noget ud af det. Det er noget, vi skal dyrke noget mere,” fortæller John. På sociale medier dukker der eksempelvis også flere og flere videoer op med lastbiler og store maskiner – fordi de har en masse fedt gejl og lir, tilføjer Anders Lau, medvært på “Vognmanden”.

 

Lyt med til “Vognmanden” på Spotify, eller på Apple Podcast.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. december 2025

Belgien: Trafikændringer ved Vilvoorde-viadukten fra januar 2026

Fra den 6. januar 2026 vil der være trafikale ændringer ved Vilvoorde-viadukten i retning mod Gent, når renoveringsarbejdet af vejen træder ind i næste fase. Du skal være opmærksom på indsnævrede spor, lavere fartgrænser og begrænsninger i weekenderne.

Belgien: Trafikændringer ved Vilvoorde-viadukten fra januar 2026 >
torsdag 11. december 2025

FDE Fonden uddeler 1,2 mio. kr. til projekter, der styrker transportbranchen

Fra nye undervisningsmaterialer og trafiksikkerhed til faglige forløb og unges vej ind i branchen. 26 projekter får støtte i FDE Fondens anden ansøgningsrunde 2025.

FDE Fonden uddeler 1,2 mio. kr. til projekter, der styrker transportbranchen >
onsdag 10. december 2025

Brenner-motorvejen – Restriktioner og flere dage med kørselsforbud i 2026

I 2026 fortsætter de omfattende trafikbegrænsninger ved Luegbrücke på Brenner-motorvejen i Østrig. Den ensporede trafik er fortsat udgangspunktet, mens der på udvalgte dage åbnes for kørsel i to spor. Samtidig stiger antallet af dage med kørselsforbud til i alt 36 i retning mod Italien og 21 i retning mod Tyskland.

Brenner-motorvejen – Restriktioner og flere dage med kørselsforbud i 2026 >