fredag 28. juni 2024 10:30

Nyt fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne af ITD.

Kære alle,

 

Sommeren er på vej, og mange af jer kan forhåbentlig snart se frem til nogle ugers velfortjent ferie. Men inden vi når dertil, så vil jeg lige give jer en opdatering og nogle tanker om vores branche.

 

Som nogle sikkert har bemærket, har regeringen varslet udmøntning af de første 75 millioner kroner fra Grøn Fond til støtte af den grønne omstilling i transportbranchen.

 

Vi siger selvfølgelig tak for pengene, når de nu er afsat, men jeg er kritiker af statslige pengedonationer, simpelthen fordi, jeg ikke ønsker at være på støtten, men altid har gjort en dyd ud af at kunne klare mig selv.

 

Det tror jeg faktisk de fleste af ITD-medlemmerne er enige i, hvis ikke jer alle.

Dermed ikke sagt, at man ikke skal søge støttemidlerne, når nu de findes, men der er nu ikke meget sjov ved at have fået støtte til en ellastbil, hvis den ikke kan oplades eller løse de nødvendige arbejdsopgaver.

 

For et par uger siden, sendte Danfoss en af deres ellastbiler til Le Mans for at demonstrere, at man sagtens kan køre ellastbil på lange distancer. Det viste sig så bare, at det ikke var helt så simpelt, som de håbede på.

 

Der er nemlig slet, slet ikke så mange lademuligheder til lastbiler, som der er til almindelige elpersonbiler. Og konklusionen fra chaufførerne på ellastbilen var da også, at ellastbilerne godt nok er her, men det er ladeinfrastrukturen ikke!

 

Med den historie vender jeg lige tilbage til støtten. Vi har i ITD hele tiden sagt, at det er lade-infrastrukturen, der skal støttes og ikke lastbilerne.

 

Men en ting er ladestandere, for der skal altså også være nok strøm i kablerne. Har politikerne overvejet, hvor meget strøm der skal til, hvis 10-15.000 lastbiler starter opladning kl. 18.00? Jeg er overbevist om, at de får hr. og fru Danmark på nakken, hvis ikke komfuret virker, eller fjernsynet strejker under landskampen.

 

ITD har rakt hånden ud til både ministeren og andre politikere på Christiansborg og i Bruxelles, fordi vi gerne vil bidrage med vores viden. Vi ser frem til at kunne mødes med dem og give vores gode råd og vejledning ude fra vejene, så det ikke kun bliver skrivebordsbetragtninger, når der skal træffes beslutninger.

 

I starten af juni afholdt ITD en række åbne informationsmøder om den kommende vejafgift. Jeg havde selv fornøjelsen af at deltage i et af møderne og kunne med tilfredshed se, at det var velbesøgt. Der var stor spørgelyst, og det helt åbenlyse spørgsmål var - kommer det til at virke?

 

Det kan vi desværre ikke svare på endnu, da vi jo ikke fik mulighed for at byde på opgaven, som i stedet blev givet til et statsmonopol. Men vi har som en ud af kun tre aktører, gennem vores samarbejde med Telepass fået mulighed for at tilbyde alle danske vognmænd denne service.

 

Under kaffen til mødet var der nogle som spurgte, om ITD nu også skulle til at tjene store penge på det?

 

Til det kan jeg ret klart svare NEJ. ITD ejer jo ikke Telepass og vi er kun underleverandør af systemet. Derfor kommer vi bestemt ikke til at tjene store penge på det. Men det er faktisk heller ikke målet. Målet er derimod at sørge for, at der også kommer en aktør på markedet, som kender til opkrævning af vejskat igennem mere end 30 år, og som kan bidrage til at holde service og priser hos statsmonopolet skarpe.

 

Så vi gør det af idealistiske grunde, og ikke for pengenes skyld. ITD arbejder for de danske vognmænds interesser, derfor sætter vi os heller ikke hen i et hjørne og surmuler, men kæmper for at give vores medlemmer de bedst mulige betingelser.

 

Hvis ikke i har fået jer meldt til Telepass-ordningen endnu, så skriv til telepass@itd.dk, så skal de nok sørge for at gøre jer klar.

 

Det første halvår i 2024 har desværre været økonomisk stramt for mange vognmænd. For mange biler til faldende godsmængder, har sat sit præg på mange af vognmændenes regnskaber.

 

I visse segmenter ser det heldigvis ud til at vende en smule til det bedre. Men der er stadig stor usikkerhed og jeg bliver næsten helt træt, når jeg skal nævne de samme årsager igen og igen.

 

Men vi kommer ikke udenom Putin og krigen i Ukraine, hvem bliver USA’s næste præsident? Trump eller Biden – pest eller kolera? kommer der handelskrig mellem USA og Kina? Kan vores europæiske ledere blive enige og måske mande sig op og tage nogle vigtige beslutninger?

 

Der er mange spørgsmål, som vi mangler svar på. Men vi vognmænd er heldigvis ikke sådan at slå ud, så vi kommer også videre fra dette her.

 

Og med de ord vil jeg ønske jer alle sammen en god sommer.

SENESTE ITD NYT
onsdag 19. februar 2025

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder

ITD advarede i sidste uge om alvorlige fejl i vejafgiftssystemet. Nu har organisationen modtaget over 500 bøder, som alle gøres indsigelse mod. Myndighederne bør tage ansvar og suspendere alle bøder, indtil vejafgiftssystemet fungerer optimalt, mener formand for ITD, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder >
tirsdag 18. februar 2025

Kørselsforbud i marts og april 2025

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i marts og april 2025. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i marts og april 2025 >
mandag 17. februar 2025

Nyhedsbrev om affald – februar 2025 (2. del)

Dette nyhedsbrev om affald indeholder følgende emner: Kollektivordning efterlyser vognmænd til transport af emballageaffald - Emballageaffald - Kompensation for indsamling, transport og behandling – Klare sække fra den 1. juli 2025 - Klassificering af affald.

Nyhedsbrev om affald – februar 2025 (2. del) >