mandag 29. marts 2021 09:06

Færdsels-styrelsens lange sagsbehandlings-tid af overenskomster bliver ministersag

Det Radikale Venstre sætter kritisk fokus på Færdselsstyrelsens lange sagsbehandlingstider af godkendelse af overenskomster. Transportministeren bliver nu inddraget og må forklare, om tre måneders sagsbehandlingstid er i overensstemmelse med regeringens løfte til Folketinget om et tidsforbrug, der minimeres mest muligt.

Foto: Shutterstock

 

Da Folketinget i juni 2020 vedtog loven om et fastsat omkostningsniveau for godskørsel i Danmark, lovede beskæftigelsesministeren Peter Hummelgaard (S) under behandlingen, at han ville sørge for, at sagsbehandlingstiden og eventuelt følgende godkendelse af landsdækkende overenskomster ville blive minimeret mest muligt.

 

Her knap tre måneder efter loven ikrafttræden venter blandt andet ITD Arbejdsgiver fortsat på at få godkendt overenskomsten, trods det faktum at ITD Arbejdsgiver-overenskomsten lever op til kravene om omkostningsniveau på linje med den toneangivende overenskomst på området. Sagen ligger nu i Transportudvalget, da det er Færdselsstyrelsen, der står for at skulle godkende de såkaldte alternative overenskomster. Takket være flere udvalgsspørgsmål stillet af den radikale transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, kommer transportministeren nu til at svare Folketinget, om regeringens løfte står til troende.

 

- Beskæftigelsesministeren har højtideligt lovet Folketinget, at han ville sørge for, at behandlingstiden skulle blive så kort som overhovedet muligt. Desværre lader det til, at Færdselsstyrelsen, der sidder med sagerne, enten ikke har hørt ministeren eller ikke har taget det, han siger, alvorligt. Tre måneder burde være mere end rigeligt til at konstatere, om et omkostningsniveau er på linje med en anden overenskomst eller ej. Det er trods alt ikke raket-videnskab eller vaccineudvikling det her, siger Jane Aakjær Madsen, der er direktør i ITD Arbejdsgiver.

 

Under Folketingets behandling i 2020 af L 185, hvis formål er at sikre danske løn- og arbejdsvilkår for udenlandske chauffører, der kører cabotagekørsel og kombineret transport, blev spørgsmålet om godskørselstilladelse også en del af lovpakken.

 

Til trods for regeringens oprindelige udspil til lovforslag, der ville give Fagforeningen 3F monopol på overenskomstområdet, endte Folketinget med at vedtage, at der fortsat kunne indgås alternative overenskomster, så længe disse fulgte omkostningsniveauet i den mest toneangivende overenskomst på området. Det er op til Færdsstyrelsen at vurdere overenskomsterne, og det trækker urimeligt langt ud, hvilket giver udfordringer.

 

- Så længe Færdselsstyrelsen ikke kommer med en melding, er vi låst. Det gælder også i forhold til kommende overenskomstforhandlinger, for vi kan ikke få oplyst, hvordan sammenligningen egentlig foregår, og hvordan man i styrelsen vurderer, at ITD Arbejdsgiver-overenskomsten på nogle parametre har en højere takst eller en længere periode med betaling end for eksempel 3F-overenskomsten, siger Jane Aakjær Madsen, der stiller sig uforstående over for, hvorfor det skulle være så vanskelig en opgave:

 

- Vi havde faktisk forventet, at det var muligt for Færdselsstyrelsen at bruge de seks måneder forud for lovens ikrafttræden til at vurdere de alternative overenskomsters omkostningsniveau. Selvom der kan indgå forskellige elementer i de enkelte overenskomster, er det trods alt ikke så vanskeligt at summe omkostningerne sammen og vurdere, om de er på niveau eller ej, siger Jane Aakjær Madsen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >