
Egenkontrol af køretøjer
Den 1. januar 2020 trådte et forhøjet bødeniveau for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler i kraft.
Materialet indeholder otte forskellige faktaark med eksempler på typiske alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer samt en guide til chauffører om kontrol af køretøjet/vogntoget forud for kørslen.
I faktaarkene kan man se, hvornår en fejl og mangel efter Færdselsstyrelsens opfattelse vil være at anse som en alvorlig sikkerhedskritisk fejl og mangel og dermed være omfattet af det forhøjede bødeniveau.
Færdselsstyrelsen pointerer, at det forhøjede bødeniveau ikke indfører nye typer af fejl og mangler. Føreren og ejeren (eller varig bruger) vil derfor ikke kunne straffes for andet eller mere end det, som man allerede kan straffes for i dag.
Ved vurderingen af, om en fejl og mangel er en alvorlig sikkerhedskritisk fejl og mangel, tages der udgangspunkt i de fejl og mangler, der i henhold til vejsidesynsdirektivet kategoriseres som ”farlige”.
Bødeniveauet for almindelige fejl og mangler (det vil sige fejl og mangler, der ikke kan betegnes som alvorlige sikkerhedskritiske) hæves ikke.
Når en ”farlig” fejl konstateres ved en kontrol, skal det konkret vurderes, om fejlen har en sådan karakter, at den i sig selv udgør en nærliggende risiko for, at uheld opstår, enten ved at køretøjet forulykker, eller ved at der sker påkørsel af andre trafikanter.
Chauffører og ejere/brugere vil kunne få en forhøjet bøde, hvis ikke man har levet op til ansvaret for at sikre sig, at køretøjet/vogntoget er uden sikkerhedskritiske fejl og mangler.
Chauffør:
Chaufføren kan kun straffes med forhøjet bøde for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, hvis føreren vidste eller burde vide, at køretøjet var behæftet med sådanne fejl og mangler.
Derfor er det vigtigt, at der i virksomheden indføres faste rutiner med egenkontrol af køretøjer. Chaufføren skal ved den daglige inspektionsrunde inden afgang sikre sig, at der ikke er tegn på synlige fejl, mangler eller skader. Dertil kan ITD’s tjeklister for daglig egenkontrol af vogntog eller enkelte køretøjer anvendes. De udfyldte tjeklister bør medbringes i køretøjet over en længere periode som dokumentation for løbende kontrol.
ITD’s tjekliste for egenkontrol af henholdsvis vogntog, motorkøretøjer og påhængskøretøjer kan rekvireres hos Steffen Johannsen ved at sende en e-mail til:
Angiv hvilken/hvilke af disse tjeklister du ønsker at modtage som en PDF-fil.
Ejer/bruger:
Ejeren/brugeren kan ligeledes straffes med forhøjet bøde for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler. Dog ikke for fejl, der indtræder uvarslet og pludseligt, hvis ejeren/brugeren har overholdt de periodiske syn og med passende intervaller har ladet køretøjet gennemgå af en sagkyndig på et værksted eller lignende, og hvis der ikke i øvrigt er noget at bebrejde ejeren i forhold til at drage omsorg for køretøjets stand. ITD anbefaler derfor, at ejeren eller brugeren af køretøjet kontakter værkstedet/producenten og beskriver køretøjets brug og dernæst følger værkstedets/producentens anbefalinger om løbende vedligehold og inspektion af køretøjet.
Egenkontrol af køretøjer - Kontrolskemaer fra Færdselsstyrelsen:
Som det fremgår af faktaark 1, vil Færdselsstyrelsen i takt med, at yderligere fortolkningsbidrag måtte blive fastlagt af domstolene, udarbejde nye faktaark.
Færdselsstyrelsen arbejder fortsat på et faktaark vedrørende ”varig bruger”.
Færdselsstyrelsen har endvidere udarbejdet en ”guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjet inden kørsel”. Guiden indeholder Færdselsstyrelsens eksempler på, hvad en chauffør skal undersøge inden kørsel.
Se guiden her:
Færdselsstyrelsens guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjet inden kørsel |
![]() |
ITD følger nøje udviklingen og sender yderligere information ud, når der sker nyt på området.
Se i øvrigt ITD's tips og anbefalinger om løbende vedligeholdelse af bremser - klik her.