tirsdag 13. april 2021 09:09

Diesel-tyveri skal straffes hårdere

Organiseret tyveri af diesel fra lastbiler skal straffes langt hårdere, end det sker i dag, mener ITD.

Straffen for at stjæle diesel fra lastbiler skal hæves markant. Det er ikke effektivt nok, at dieseltyvene bliver præsenteret for en bøde for så straks efter at kunne køre af sted og gentage forbrydelsen, mener ITD, der vil tage emnet op med politiet samt kontakte politikere og præsentere forslag for strafskærpelse. Tyveriet foregår typisk fra en lastbils dieseltank til tyvens eget køretøj.

 

- Lastbiler kører rundt med diesel for et meget stort beløb, og det kan få svage sjæle til at blive fristet mere, end godt er. Sådan som strafniveauet er i Danmark, kan det også ske med begrænset risiko, for det er sjældent, at tyveriet straffes med mere end bøde på et par tusinde kroner, og det afskrækker ikke i tilstrækkelig grad, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

- Hvert år bliver der registreret over 900 tilfælde med tyveri af diesel. Det skal vi have gjort noget ved. Derfor skal politiet have mere effektive værktøjer herunder straksbøder af en betydelig størrelse og eventuelt tilbageholdelse af tyvens eget køretøj, siger Carina Christensen.

 

ITD vil nu rejse sagen over for politiet og høre, hvilke værktøjer politiet mener, der skal i brug for at sikre effektiv håndhævelse for derefter at kontakte politikere og præsentere forslag for strafskærpelse. ITD vil allerede i dag tage emnet op på et møde med Rigspolitiet.

SENESTE ITD NYT
fredag 05. december 2025

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport

EU’s transportministre er blevet enige om en indstilling for højere vægtgrænser for nulemissionskøretøjer og grønne kombinerede transporter. Det giver bedre nyttelast og fleksibilitet – men udnytter ikke det fulde potentiale.

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport >
fredag 05. december 2025

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027

Flere ændringer til reglerne om vægt og dimensioner for lastbiler og vogntog er nu fastlagt. Vi i ITD har gennem en længere periode arbejdet for mere fleksible rammer, og nu bliver flere af forbedringerne en realitet. Her får du et samlet overblik over de kommende ændringer og de vigtigste forhold, du bør være opmærksom på.

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027 >
fredag 05. december 2025

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift

Der kan være opkrævet et for højt beløb i tysk vejafgift fra 2022 og frem til i dag. Du skal være opmærksom på, at et muligt krav om tilbagebetaling for 2022 forældes ved udgangen af 2025. Vi står klar til at hjælpe dig med at rejse kravet.

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift >