torsdag 21. oktober 2021 08:10

Vi skal have straksbøder på rastepladserne nu

I mere end tre år har der været forbud mod at parkere mere end 25 timer på de danske rastepladser. Mens danske vognmænd og chauffører gentagne gange må til lommerne og betale bøderne, når de ikke kan finde en ledig plads, så er det stadig ikke lykkedes at få de udenlandske vognmænd og chauffører til at betale deres bøder, som oftest bare ender i skraldespanden. Det kan vi ikke tolerere længere, og nu må regeringen træde i karakter og få indført straksbøder for de udenlandske virksomheder.

Da man fra den 1. juli 2018 indførte forbud mod, at lastbiler kunne parkere mere end 25 timer på de statslige rastepladser var formålet klart. Forbuddet skulle forhindre udenlandske lastbiler i at langtidsparkere på rastepladserne, så der kunne blive skabt ordnede forhold. Det har dog vist sig at være langt sværere, end man troede, da virkeligheden er, at de udenlandske chauffører og vognmænd ikke betaler de bøder, der bliver uddelt i modsætning til deres danske kollegaer, som troligt betaler bøderne.

 

- Problemet er jo, at man har forsømt at investere i kapaciteten på rastepladserne, så der i dag mangler pladser til de mange lastbiler, der sikrer varer på hylderne. Her er det simpelthen ikke fair over for danske vognmænd og chauffører, at de skal straffes for, at der ikke er nok pladser, samtidig med at de udenlandske chauffører bare kan smide bøderne i skraldespanden og køre videre uden konsekvenser. Vi har brug for, at politikerne tager fat på den her problemstilling og gør noget ved det. Her mener vi, at Færdselsstyrelsen skal have mulighed for at udskrive straksbøder til de udenlandske chauffører og vognmænd, så de ikke længere kan køre videre og være ligeglade med bøderne, udtaler Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Transportminister Benny Engelbrecht har tidligere forholdt sig til forslaget om straksbøder i et folketingssvar til SF’s retsordfører Karina Lorentzen, som spurgte ministeren ind til mulighederne for at indføre en ordning, hvor Færdselsstyrelsen får mulighed for at udskrive straksbøder.

 

Transportministeren afviste dog forslaget med henvisning til, at det er en politiopgave at udskrive straksbøder, og at andre myndigheder derfor ikke bør få denne kompetence. Om det er justitsministeren, der ikke vil afgive kompetence, eller hvad der ligger bag denne afvisning, vides ikke. Men interne magtkampe bør ikke stå i vejen for effektiv håndhævelse, mener ITD.

 

- Det er trist, at danske vognmænd og chauffører skal tages som gidsler i en eller anden intern ressortdiskussion. Regeringen burde fokusere på at få løst problemerne på rastepladserne og på at understøtte danske vognmænd og chaufførers arbejde. Vi er glade for, at Karina Lorentzen fra SF tidligere har løftet sagen, og vi har brug for at flere politikere kommer på banen, for vi kan simpelthen ikke leve med en situation, hvor vi stiller danske chauffører og vognmænd dårligere end deres udenlandske kollegaer. Det er en absurd situation, vi oplever,siger Carina Christensen.

 

ITD vil nu forsøge at løfte sagen over for politikerne i Folketinget og over for regeringen.

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >