onsdag 07. maj 2025 11:15

Nu får eTrailere grønt lys på danske veje

Mandag udsendte Transportministeriet endnu en grøn nyhed til branchen, da vognmænd fremover kan få tilladelse til at køre med eTrailere på de danske veje. En nyhed, der på visse områder kan gavne effektiviteten og mindske branchens CO2-udledning, vurderer køreteknisk ekspert Steffen Johannsen.

Den grønne omstilling af transportsektoren tager endnu et skridt fremad. Mandag den 5. maj offentliggjorde Transportministeriet, at Færdselsstyrelsen nu giver mulighed for, at vognmænd kan søge om tilladelse til at køre med eTrailere i Danmark.

 

En eTrailer svarer i princippet til en almindelig sættevogn — med den vigtige forskel, at dens midterste aksel er elektrisk drevet. Det betyder, at traileren selv kan fremdrive en stor del af sin egen vægt og dermed aflaste lastbilens energiforbrug. Ovenikøbet fungerer teknologien i kombination med lastbiler med alle former for fremdriftsteknologi, forklarer chefkonsulent og køreteknisk ekspert hos ITD, Steffen Johannsen:

 

“Vi har kendskab til udenlandske forsøgsordninger, der viser, at eTraileren reducerer en dieseldrevet lastbils brændstofforbrug med rundt regnet 40 procent, hvilket reducerer CO2-udledningen markant. Det er lovende resultater, der dog ikke kan overføres 1:1 til danske forhold. En eldrevet lastbil vil på samme måde bruge mindre strøm, fordi motoren belastes mindre. Det forlænger rækkevidden og sparer chaufføren for spildtid ved ladestationerne — og det er særligt vigtigt i en tid, hvor ladeinfrastrukturen stadig er under udvikling.”  

 

En efterspurgt branchenyhed

Ud over de miljømæssige gevinster har eTraileren også trafikale og driftsmæssige fordele. Den elektriske sættevogn har ved hjælp af den ekstra drivaksel en hurtigere igangsætning, en bedre igangsætning på glatte veje og en højere gennemsnitshastighed på bakker, hvilket har en positiv effekt på trafikflowet. Steffen Johannsen understreger dog, at man skal være opmærksom på eTrailerens egenvægt:

 

“Da den tunge batteripakke er placeret under bugen på sættevognen, vil man også opnå en jævn og fordelagtig vægtfordeling på vogntoget. Dog skal man naturligvis også holde sig for øje, at teknologien er forholdsvis tung, hvilket vil reducere den maksimale tilladte nyttelast på vogntoget.”

 

De mange fordele ved den elektriske sættevogn er netop årsagen til, at ITD gennem flere år har ønsket en mulighed, der tillader eTrailere i Danmark.

 

“Som et led i den grønne omstilling af branchen har vi vedvarende anmodet myndighederne om at tillade eTrailere i Danmark. Derfor er det glædeligt, at vognmændene imødekommes og allerede fra dags dato kan søge om tilladelse til at benytte eTrailere på det danske vejnet,” afslutter Steffen Johannsen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 28. maj 2025

Unge fritidsjobbere kan være vejen til flere chauffører

Vognmænd giver arbejdsdrenge som Magnus et lærerigt og praktisk indblik i deres erhverv samt chaufførfaget. Det er vigtigt for vores branche, som i høj grad skriger på arbejdskraft til fremtiden, fortæller John Skovrup i det nye afsnit af ITD’s podcast “Vognmanden”.

Unge fritidsjobbere kan være vejen til flere chauffører >
mandag 26. maj 2025

ITD samlede danske vognmænd til endnu et vellykket Åbent Vognmandsmøde

Der var både skarpe holdninger og store grin, da ITD lørdag den 24. maj 2025 samlede cirka 150 fra branchen til Åbent Vognmandsmøde hos Jens Konrad A/S. Her blev der sat fokus på branchens mange udfordringer samt delt erfaringer – og ikke mindst sparket dæk.

ITD samlede danske vognmænd til endnu et vellykket Åbent Vognmandsmøde >
tirsdag 20. maj 2025

ADR Nyhedsbrev maj 2025

ADR Nyhedsbrev nummer 1 2025 indeholder følgende emner: Opdaterede materialer ADR 2025 – Transportdokumenter med mere i førerkabinen – Elektroniske transportdokumenter – Afgivet høring til foreslået ny bekendtgørelse – Udvalgte ændringer i ADR 2025.

ADR Nyhedsbrev maj 2025 >