torsdag 27. februar 2025 13:51

EU-forslag letter vognmænds administrative byrder

EU-Kommissionen vil ændre i de bureaukratiske regler for ESG-rapportering, så færre virksomheder er pålagt obligatorisk rapportering. En god nyhed for mange danske vognmænd - men den kommer for sent, fortæller EU-chef i ITD, Maria Feldberg.

Onsdag fremlagde EU-Kommissionen et forslag til en omnibus-lovpakke, der skal reducere og forenkle reglerne for ESG-rapportering. På den måde vil kommissionen mindske europæiske virksomheders administrative byrder og derigennem styrke deres konkurrencekraft.

Med det nye omnibus-forslag vil EU-Kommissionen ændre på allerede vedtaget lovgivning på området. Det gælder direktivet for bæredygtighedsrapportering (CSRD), direktivet for bæredygtig due diligence (CSDDD) og taksonomiforordningen.

Forslaget er en glædelig nyhed for særligt mellemstore og mindre danske vognmandsforretninger. Det fortæller Maria Feldberg, EU-chef i ITD:

“Danske vognmænd er i forvejen overbebyrdede med tunge administrative krav og regler. ITD finder det derfor meget positivt, at EU-Kommissionen lægger op til at fritage mellemstore og mindre virksomheder fra den obligatoriske bæredygtighedsrapportering (CSRD), der er ved at blive indfaset nu.”

Med forslaget er det kun virksomheder med over 1.000 ansatte og en omsætning på over 50 millioner euro, der er omfattet af kravet om at skulle udarbejde den mest omfattende CSRD-rapport.

Ændrede krav skaber usikkerhed i branchen
På nuværende tidspunkt har danske virksomheder allerede investeret betydelige ressourcer i implementeringen af den gældende ESG-lovgivning. Derfor skaber det usikkerhed, at reglerne nu ændres. Det fortæller Maria Feldberg, EU-chef i ITD:

“Som nævnt byder vi regelforenklingen i omnibus-forslaget velkomment. Lovpakken kommer dog så sent, at danske transportvirksomheder allerede har brugt store ressourcer på at gøre sig klar, ud fra de regelsæt og køreplaner, der er vedtaget. Vognmændenes tid og ressourcer skal respekteres, og derfor er det vigtigt, at den forestående implementeringsproces bliver så let som mulig.”

SENESTE ITD NYT
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >