torsdag 27. februar 2025 13:51

EU-forslag letter vognmænds administrative byrder

EU-Kommissionen vil ændre i de bureaukratiske regler for ESG-rapportering, så færre virksomheder er pålagt obligatorisk rapportering. En god nyhed for mange danske vognmænd - men den kommer for sent, fortæller EU-chef i ITD, Maria Feldberg.

Onsdag fremlagde EU-Kommissionen et forslag til en omnibus-lovpakke, der skal reducere og forenkle reglerne for ESG-rapportering. På den måde vil kommissionen mindske europæiske virksomheders administrative byrder og derigennem styrke deres konkurrencekraft.

Med det nye omnibus-forslag vil EU-Kommissionen ændre på allerede vedtaget lovgivning på området. Det gælder direktivet for bæredygtighedsrapportering (CSRD), direktivet for bæredygtig due diligence (CSDDD) og taksonomiforordningen.

Forslaget er en glædelig nyhed for særligt mellemstore og mindre danske vognmandsforretninger. Det fortæller Maria Feldberg, EU-chef i ITD:

“Danske vognmænd er i forvejen overbebyrdede med tunge administrative krav og regler. ITD finder det derfor meget positivt, at EU-Kommissionen lægger op til at fritage mellemstore og mindre virksomheder fra den obligatoriske bæredygtighedsrapportering (CSRD), der er ved at blive indfaset nu.”

Med forslaget er det kun virksomheder med over 1.000 ansatte og en omsætning på over 50 millioner euro, der er omfattet af kravet om at skulle udarbejde den mest omfattende CSRD-rapport.

Ændrede krav skaber usikkerhed i branchen
På nuværende tidspunkt har danske virksomheder allerede investeret betydelige ressourcer i implementeringen af den gældende ESG-lovgivning. Derfor skaber det usikkerhed, at reglerne nu ændres. Det fortæller Maria Feldberg, EU-chef i ITD:

“Som nævnt byder vi regelforenklingen i omnibus-forslaget velkomment. Lovpakken kommer dog så sent, at danske transportvirksomheder allerede har brugt store ressourcer på at gøre sig klar, ud fra de regelsæt og køreplaner, der er vedtaget. Vognmændenes tid og ressourcer skal respekteres, og derfor er det vigtigt, at den forestående implementeringsproces bliver så let som mulig.”

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. december 2025

Webinar: Forstå de kommende EU-regler for varebiler i international transport

European Labour Authority (ELA) inviterer til et gratis webinar den 9. december. På webinaret kan du få styr på de kommende regler, der gælder fra den 1. juli 2026.

Webinar: Forstå de kommende EU-regler for varebiler i international transport >
tirsdag 02. december 2025

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler

Den eksisterende fritagelse, som ellers ville være ophørt den 31. december 2025, fortsætter nu helt frem til den 30. juni 2031 og giver dermed emissionsfrie lastbiler flere års fortsat afgiftsfri kørsel i Tyskland.

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler >
tirsdag 02. december 2025

EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder

EU-Kommissionen beder nu den danske stat redegøre for den kilometerbaserede vejafgifts faste bødepraksis, efter brancheorganisationen International Transport Danmark har klaget over manglende proportionalitet.

EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder >