mandag 08. maj 2023 15:01

Kilometerafgiften er en ekstra skat pakket pænt ind i grønt gavepapir

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne af ITD. Med foråret kommer lysere dage, men det gælder ikke nødvendigvis i transportbranchen, hvor kilometerafgiften hverken vil gøre branchen lysere eller grønnere. Derfor skal vi blive ved med at gøre opmærksom på konsekvenserne af kilometerafgiften og de bedre alternativer, men det skal ske indenfor lovens rammer, lyder det klare budskab fra formanden.

Forårsvejret har endelig meldt sin ankomst, og hvor er det skønt med lysere og længere dage, når man er i gang fra tidlig morgen til sen aften.

Som vi alle ved, har politikerne en meget lang sommerferie. Men stod det til mig, måtte de egentlig gerne gå på tidlig sommerferie. For forslaget om kilometerafgifterne vidner om total manglende indsigt i vores branche. Og at de kalder det et ”grønt” tiltag, er, for at sige det pænt, en omgåelse af sandheden. Det er en ekstra skat på godskørsel, og længere er den ikke.

Vi har så fået den tvivlsomme opgave at opkræve regeringens nye skat, og det er jeg virkelig træt af. Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi skal være ”sorteper” i regeringens spil for at finde penge, som politikerne derefter kan dele ud efter forgodtbefindende. Samtidig kører de den store spin-maskine i stilling og bombarderer befolkningen med historien om den grønne omstilling.

Vi har igennem længere tid forsøgt at tale ministre, politikere og embedsfolk til fornuft. Men selv skatteministeren, der er afsender på afgiften, har ikke engang ulejliget sig med at lytte til den viden, vi har, og rigtig gerne vil bidrage med. Nej, han alene vide!

Det har skabt en kæmpe frustration blandt vognmænd over hele landet – ikke kun blandt vores medlemmer, men overalt i branchen og på tværs af foreninger.

ITD fortsætter kampen mod kilometerafgiften, og 10. maj skal ITD i deputation i Folketingets Skatteudvalg på Christiansborg. Her vil vi konfrontere dem med de skadelige følgevirkninger, kilometerafgiften vil have for erhvervet. For der er mange ting i vejen med den kilometerafgift, men kigger man på det med forretningsøjne, skriger det jo til himlen, at man vil brænde ca. 280 millioner kr. af om året på administration, som skaber absolut ingen værdi.

Vi vognmænd er jo også borgere i det danske samfund, og vi har ligeledes krav på, at de penge, vi afleverer i skat, bliver brugt på en hensigtsmæssig måde. Selvfølgelig skal vi bidrage til festen, men vi skal ikke stå med aben helt selv, da vi jo kun står for ca. 5% af den totale Co2-udledning.

Politikerne har svigtet ved ikke at lytte til branchen. Vi er dem, der kender forholdene i branchen allerbedst, og vi bidrager gerne med faglig og praktisk viden, så tingene rent faktisk virker og ikke bare bliver symbolpolitik.

Så selvom det ser ud til, at forslaget bliver vedtaget i Folketinget, er det vigtigt, at vi fortsætter med at kæmpe vores sag.

At vi får sagt, at det er et slag i luften i forhold til den grønne omstilling, at det blot vil gøre alt – fra dagligvarer til byggematerialer – dyrere og puste til inflationen, som ellers er ved at blive tæmmet, og at det er et kæmpe bureaukratisk monster, som kræver mange penge at administrere. Både for staten og for os.

Så det ville ikke gøre noget, om Folketinget tog sig en tidlig sommerferie og skrottede forslaget om kilometerafgiften. Men så heldige er vi nok ikke.

Til slut vil jeg gerne sige tak for alle de besøg, vi havde på vores stand ved Transportmessen i Herning i slutningen af april. Det var dejligt at møde så mange af jer sammen med vores dygtige medarbejdere.

Men nyd nu resten af foråret – jeg glæder mig, sammen med den øvrige bestyrelse, til at se mange af jer til vores jubilæumsfest i juni.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >