mandag 08. maj 2023 15:01

Kilometerafgiften er en ekstra skat pakket pænt ind i grønt gavepapir

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne af ITD. Med foråret kommer lysere dage, men det gælder ikke nødvendigvis i transportbranchen, hvor kilometerafgiften hverken vil gøre branchen lysere eller grønnere. Derfor skal vi blive ved med at gøre opmærksom på konsekvenserne af kilometerafgiften og de bedre alternativer, men det skal ske indenfor lovens rammer, lyder det klare budskab fra formanden.

Forårsvejret har endelig meldt sin ankomst, og hvor er det skønt med lysere og længere dage, når man er i gang fra tidlig morgen til sen aften.

Som vi alle ved, har politikerne en meget lang sommerferie. Men stod det til mig, måtte de egentlig gerne gå på tidlig sommerferie. For forslaget om kilometerafgifterne vidner om total manglende indsigt i vores branche. Og at de kalder det et ”grønt” tiltag, er, for at sige det pænt, en omgåelse af sandheden. Det er en ekstra skat på godskørsel, og længere er den ikke.

Vi har så fået den tvivlsomme opgave at opkræve regeringens nye skat, og det er jeg virkelig træt af. Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi skal være ”sorteper” i regeringens spil for at finde penge, som politikerne derefter kan dele ud efter forgodtbefindende. Samtidig kører de den store spin-maskine i stilling og bombarderer befolkningen med historien om den grønne omstilling.

Vi har igennem længere tid forsøgt at tale ministre, politikere og embedsfolk til fornuft. Men selv skatteministeren, der er afsender på afgiften, har ikke engang ulejliget sig med at lytte til den viden, vi har, og rigtig gerne vil bidrage med. Nej, han alene vide!

Det har skabt en kæmpe frustration blandt vognmænd over hele landet – ikke kun blandt vores medlemmer, men overalt i branchen og på tværs af foreninger.

ITD fortsætter kampen mod kilometerafgiften, og 10. maj skal ITD i deputation i Folketingets Skatteudvalg på Christiansborg. Her vil vi konfrontere dem med de skadelige følgevirkninger, kilometerafgiften vil have for erhvervet. For der er mange ting i vejen med den kilometerafgift, men kigger man på det med forretningsøjne, skriger det jo til himlen, at man vil brænde ca. 280 millioner kr. af om året på administration, som skaber absolut ingen værdi.

Vi vognmænd er jo også borgere i det danske samfund, og vi har ligeledes krav på, at de penge, vi afleverer i skat, bliver brugt på en hensigtsmæssig måde. Selvfølgelig skal vi bidrage til festen, men vi skal ikke stå med aben helt selv, da vi jo kun står for ca. 5% af den totale Co2-udledning.

Politikerne har svigtet ved ikke at lytte til branchen. Vi er dem, der kender forholdene i branchen allerbedst, og vi bidrager gerne med faglig og praktisk viden, så tingene rent faktisk virker og ikke bare bliver symbolpolitik.

Så selvom det ser ud til, at forslaget bliver vedtaget i Folketinget, er det vigtigt, at vi fortsætter med at kæmpe vores sag.

At vi får sagt, at det er et slag i luften i forhold til den grønne omstilling, at det blot vil gøre alt – fra dagligvarer til byggematerialer – dyrere og puste til inflationen, som ellers er ved at blive tæmmet, og at det er et kæmpe bureaukratisk monster, som kræver mange penge at administrere. Både for staten og for os.

Så det ville ikke gøre noget, om Folketinget tog sig en tidlig sommerferie og skrottede forslaget om kilometerafgiften. Men så heldige er vi nok ikke.

Til slut vil jeg gerne sige tak for alle de besøg, vi havde på vores stand ved Transportmessen i Herning i slutningen af april. Det var dejligt at møde så mange af jer sammen med vores dygtige medarbejdere.

Men nyd nu resten af foråret – jeg glæder mig, sammen med den øvrige bestyrelse, til at se mange af jer til vores jubilæumsfest i juni.

SENESTE ITD NYT
onsdag 20. november 2024

Vinteren er kommet: Husk at fjerne is og sne fra lastbilens tag

Chaufføren har ansvaret for at fjerne is fra køretøjet, inden arbejdsdagen påbegyndes, så man sikrer sig mod, at is kan glide ned fra køretøjets tag og ramme andre trafikanter.

Vinteren er kommet: Husk at fjerne is og sne fra lastbilens tag >
onsdag 20. november 2024

Kørselsforbud i december 2024 og januar 2025

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i december 2024 og januar 2025. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i december 2024 og januar 2025 >
onsdag 20. november 2024

Frankrig: Fra 1. januar 2025 kan det blive dyrt ikke at rapportere CO2e-udledninger fra transporten

Siden 2013 har det været lovpligtigt at rapportere CO2-udledningen fra transporter til og fra destinationer i Frankrig. Hidtil er kravet ikke blevet håndhævet, men det ændrer sig fra 1. januar 2025. Manglende overholdelse kan fra denne dato resultere i bødestørrelser på op til 3.000 Euro.

Frankrig: Fra 1. januar 2025 kan det blive dyrt ikke at rapportere CO2e-udledninger fra transporten >