
Kontrolbesøg
Et dawn raid er et uanmeldt kontrolbesøg af konkurrencemyndighederne. Det gennemføres af EU-kommissionen eller Konkurrencestyrelsen for at sikre sig bevismateriale, hvis virksomheden er mistænkt for at overtræde konkurrencereglerne.
De fleste store internationale koncerner har i dag taget højde for disse risici i deres beredskab. De har bl.a. en såkaldt dawn raid manual, der fortæller, hvem der skal gøre hvad under myndighedernes kontrolbesøg. Mange store og mellemstore virksomheder er langt fra forberedt lige så godt.
Har du behov for hjælp, er du velkommen til at henvende dig til juridisk afdeling hos ITD, tlf. 7467 1233.
Hvordan foregår et dawn raid?
Ved et dawn raid går tingene stærkt, og alle medarbejdere skal kende deres opgave.
Receptionisten skal fx vide, hvem der skal kontaktes, når konkurrencemyndighederne ankommer. Typisk bliver der ringet efter virksomhedens advokat, samtidig med at man får fat i den administrerende direktør.
Medarbejderne skal også informeres, og alle bør på forhånd vide, hvordan de skal agere, så arbejdet forstyrres mindst muligt.
Hvad har konkurrencemyndighederne ret til?
De uanmeldte gæster har ret til straks at se, læse og kopiere enhver type bilag, forretningsdokumenter, regnskabsmateriale mv. Virksomheden skal endda udlevere passwords, så myndighederne selv kan få adgang til virksomhedens data. Konkurrencemyndighederne kan ligeledes indhente forklaringer fra de ansatte under selve dawn raid'et.
Virksomheden skal sikre sig en liste over de udleverede dokumenter, så den selv kan analysere sagen ''set udefra'' - og måske aflevere flere papirer for at give et dækkende billede af virksomhedens konkurrenceforhold.
Det er selvsagt vigtigt, at virksomheden også får et godt samarbejde med myndighederne. Forstyrrelsen bliver mindre, når virksomheden selv hjælper beredvilligt, og det modvirker samtidig myter i offentligheden.
Vær opmærksom på konkurrencereglerne
Virksomheder kan forebygge ubehagelige overraskelser ved at undervise medarbejderne i konkurrencereglerne. De skal kunne se, hvornår der er et muligt konkurrenceretligt problem, som bør drøftes med virksomhedens advokat. Virksomhedens vigtigste aftaler bør også altid forelægges en advokat med ekspertise i konkurrenceret, inden de underskrives. Virksomheden vil blive holdt ansvarlig, hvad enten den administrerende direktør er vidende om det ulovlige forhold eller ej.
Ofte ser virksomheder ikke nødvendigheden af et beredskab, fordi de ikke mener, at de indgår ulovlige aftaler. De gør bare, som de altid har gjort og kender måske ikke de nyeste regler. Der behøver ikke at findes en skriftlig aftale, før man kan have overtrådt konkurrencelovgivningen. Har man mundtligt koordineret sin adfærd, kan det også være en overtrædelse, og taler man meget med sine konkurrenter, fx i en brancheorganisation eller helt privat, kan man have foretaget en ulovlig udveksling af oplysninger.
Myndighedernes straf kan være store bøder, hvis virksomheden ikke har overholdt konkurrencereglerne. Samtidig - og måske endnu værre - kan virksomhedens vigtige strategiske aftaler vise sig ugyldige. Selv om virksomheden i sidste ende vinder en eventuel retssag, kan omkostningerne undervejs være betydelige i form af negativ presseomtale, mistet goodwill og måske faldende aktiekurser.