tirsdag 12. december 2017 11:00

ITD: Væksten ruller stadig derudad

Antal lastbiler, der ruller ind i Danmark, ligger stadig rekordhøjt. ITD’s grænsetælling for 3. kvartal 2017 viser, at 5.857 lastbiler dagligt kører ind over de danske grænser. Det meget høje niveau er et bevis på, at væksten i Europa fortsat går den rigtige vej, fordi mere gods og flere varer skal fragtes på kryds og tværs af Europa. Alene inden for det seneste år er lastbiltrafikken steget med godt 10 procent per døgn.

På trods af et mindre fald i antallet af lastbiler, der kører ind i Danmark i 3. kvartal 2017, viser ITD’s grænsetællinger for alle tre kvartaler i 2017, at lastbiltrafikken til Danmark ligger på det højeste niveau siden tællingerne er startet i 2003.

 

Antallet ligger nu på 5.857 lastbiler per døgn. Det er 124 lastbiler færre hvert døgn sammenlignet med tællingen for 2. kvartal 2017, hvor det samlede antal lastbiler per døgn var på 5.981 per døgn.

 

Alene inden for det seneste år (det vil sige fra 3. kvartal 2016 til 3. kvartal 2017) er trafikken steget med godt 10 procent (10,3 procent) eller cirka 550 biler per retning per døgn. I 3. kvartal 2016 viste grænsetællingen, at 5.311 lastbiler hvert døgn kørte ind over grænserne til Danmark.

 

- Antallet af lastbiler, der dagligt krydser Danmarks grænser, ligger fortsat rekordhøjt. Det er et tegn på, at væksten i Europa fortsat går den rigtige vej, fordi mere gods og flere varer skal fragtes på kryds og tværs af Europa. Det viser dog også, at kapaciteten er presset til det yderste. Når der er gang i hjulene og stor økonomisk aktivitet, så skal der transporteres mere. Vi hører fra flere af vores medlemmer, der opererer internationalt, at de oplever en kapacitetsmangel på europæiske biler, hvor mange kontrakter med underleverandører er under opsigelse, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD. 

 

Grænsen i Sønderjylland er fortsat Danmarks største internationale grænse for lastbiltrafik. Ud af de i alt 5.857 lastbiler, der dagligt krydser den danske grænse, kører hele 3.533 af lastbilerne over den sønderjyske grænse. Det er en stigning på 6 procent det seneste år. Den største vækst har dog været på Øresund og Femern Bælt. Femern Bælt har vækst i antal lastbiler per døgn på hele 26 procent siden 3. kvartal 2016.

 

Vækst i antal lastbiler per døgn og retning siden 3. kvartal 2016:

Sønderjylland: Cirka 200 biler per retning per døgn

Øresund: Cirka 140 biler per retning per døgn

Femern: Cirka 210 biler per retning per døgn

 

Vækst i antal lastbiler per døgn per retning i procent siden 3. kvartal 2016:

Sønderjylland: Cirka 6 procent stigning

Øresund: Cirka 12 procent stigning

Femern: Cirka 26 procent stigning

 

Hvis man ønsker at få yderligere oplysninger om grænsetællingen, kan man henvende sig til kommunikationschef Morten Jacobsen på telefon 6020 8690 eller e-mail: mja@itd.dk.

 

Hent Grænsetællingen Q3

 

Foto: Colourbox.dk

SENESTE ITD NYT
fredag 13. december 2024

Transportministeren melder sig klar til at afskaffe 25-timers-reglen

Transportminister Thomas Danielsen melder sig klar at afskaffe 25-timers-reglen og rækker ud til branchen. Det sker efter ITD's kritik af ordningen, der kalder kontrollen af reglerne for dybt konkurrenceforvridende. ITD glæder sig over Thomas Danielsens melding.

Transportministeren melder sig klar til at afskaffe 25-timers-reglen >
tirsdag 10. december 2024

Ny høring om godskørselsloven

Færdselsstyrelsen har udsendt en ny høring omkring ændring af godskørselsbekendtgørelsen. Ændringen har til formål at forenkle reglerne, fjerne specifikke krav på området og kommer i forlængelse af forslag til ændring i godskørselsloven.

Ny høring om godskørselsloven >
mandag 09. december 2024

Sidste mulighed for refusion af vejafgift for 2021 i Tyskland

EU-domstolen afsagde den 28. oktober 2020 dom om, at Tyskland havde opkrævet for meget i vejafgift. Det medførte, at Tyskland året efter nedsatte maut-satsen med tilbagevirkende kraft for perioden efter dommen og indtil 30. september 2021.

Sidste mulighed for refusion af vejafgift for 2021 i Tyskland >