tirsdag 15. januar 2019 11:21

Uacceptabel hjemtagning af affaldsindsamlingen i Sønderborg Kommune

Sønderborg Kommune har truffet beslutning om at hjemtage affaldsindsamlingen fra marts 2020. De private transportvirksomheder, der hidtil har varetaget opgaven, vurderer, at den beslutning efter al sandsynlighed vil blive dyrere for kommunens borgere. ITD finder tendensen med at hjemtage affaldsindsamlingen uacceptabel og opfordrer politikerne til at komme til forhandlingsbordet og få sat en stopper for problemet.

ITD bakker om op de virksomheder, der i øjeblikket er dybt bekymrede for udviklingen med den unfair konkurrence fra kommunale affaldsselskaber, som hjemtager indsamlingen af affald. Seneste eksempel er Sønderborg Kommune. 
 

- Det er stærkt kritisabelt, som vi oplever det her, at Sønderborg Forsyning kan underbyde private virksomheder med et urealistisk lavt kontrolbud. Set fra vores bord er det på høje tid, at der kommer et opgør med den urimelige konkurrence fra offentlige affaldsvirksomheder, der skubber de private aktører ud af markedet, siger politisk konsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.

Ligesom ATL vil ITD nu også bede Sønderborg Kommune om aktindsigt i beregningerne bag Sønderborg Forsynings kontrolbud. ITD opfordrer kommunalpolitikerne i Sønderborg til at granske kontrolbuddet nærmere og i bedste fald at lade budrunden gå om.

- Det kommer til at koste borgerne i Sønderborg mange penge, hvis kontrolbuddet ikke holder vand. Omkostningerne kan meget vel blive langt højere end tallene fra Sønderborg Forsyning viser – og den regning havner direkte i lommerne på borgerne i Sønderborg Kommune. Kommunalpolitikerne bør udvise rettidig omhu – og genbesøge tilbuddet fra Sønderborg Forsyning, siger Lasse Kristoffersen.

Ifølge ITD er hjemtagningen af affald i Sønderborg Kommune igen et eksempel ud af en række på, at der er behov for en gennemgribende revision af affaldslovgivningen på nationalt plan. Desværre har forhandlingerne omkring regeringens forsyningsstrategi ligget stille siden præsentationen i 2016.

 

- Vi kan endnu engang kun opfordre politikerne på Christiansborg til at indfinde sig ved forhandlingsbordet, så der kan findes en holdbar løsning, som dæmmer op for kommunernes mulighed for at drive offentlig vognmandsforretning. Det vil vi ufortrødent kæmpe videre for, når vi inden længe skal drøfte affaldsområdet med politikerne, siger Lasse Kristoffersen.

ITD vil herudover også fremlægge sagen for medlemmer af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 23. juni 2026

FDE Fonden sender millioner ud til transportprojekter i hele landet

Snebroer, moderne undervisningsudstyr til flere af landets transport- og logistikuddannelser samt arrangementer, der skal bidrage positivt til branchens image og understøtte virksomhedernes tiltrækning af arbejdskraft. I alt 31 projekter modtager støtte for sammenlagt knap 2,3 mio. kr. i FDE Fondens første uddelingsrunde i 2026.

FDE Fonden sender millioner ud til transportprojekter i hele landet >
mandag 22. juni 2026

ITD-formand: Inddrag vognmænd i store infrastrukturprojekter

Myndighederne bør inddrage vognmænd og transportvirksomheder tidligere, når større infrastrukturprojekter skal planlægges. Det skriver ITD’s formand i et debatindlæg i Ingeniøren, hvor han peger på erfaringerne fra vejarbejdet ved Kolding.

ITD-formand: Inddrag vognmænd i store infrastrukturprojekter >
mandag 22. juni 2026

Spanien: Cabotage omfattes af nye krav om elektroniske kontroldokumenter

Fra den 5. oktober 2026 skal kontroldokumenter ved national transport og cabotagekørsel i Spanien være oprettet elektronisk. Det gælder blandt andet fragtbreve. Internationale transporter er ikke omfattet.

Spanien: Cabotage omfattes af nye krav om elektroniske kontroldokumenter >