onsdag 28. oktober 2020 14:21

Behandlingstid for særtransport-tilladelser skal tilbage til normalen

På dagens åbne samråd i Folketingets Transportudvalg kom der klare meldinger om forbedringer af de urimeligt lange sagsbehandlingstider hos særtransportkontoret i Greve fra både justitsministeren og transportministeren. ITD ser med tilfredshed på de positive tilkendegivelser fra ministrene, men efterlyser samtidig mere langsigtede løsninger.

Foto: Shutterstock

 

Justitsminister Nick Hækkerup (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) har onsdag den 29. oktober forsikret Folketingets Transportudvalg, at den uholdbare situation med meget lange ventetider på ansøgninger til særtransporttilladelser i denne omgang er løst. På et åbent samråd kunne transportminister Benny Engelbrecht forsikre, at man nu gik tilbage til en mere smidig sagsbehandling, mens justitsminister Nick Hækkerup kunne oplyse, at der pt. ligger 718 sager til behandling, og at det er sandsynligt, at den lange sagsbehandlingstid har medført forskelsbehandling af de ramte virksomheder.

 

Hos ITD peger man på, at det ikke er første gang, at transportbranchen har oplevet problemer med sagsbehandlingen hos særtransportkontorerne. Derfor opfordrer ITD til, at politikerne kigger dybere ned i værktøjskassen for at undgå lignende situationer i fremtiden.  

 

- Det er simpelthen ikke rimeligt, at en lang række vognmænd mister transportaftaler til konkurrenter, fordi de er ramt af et enkelt kontors lange sagsbehandlingstider. Derfor havde vi naturligvis gerne set normaliserede sagsbehandlingstider allerede i dag, og vi vil holde skarpt øje med, at ministrenes løfter også kan mærkes på svartiderne til vognmændene. Derudover gælder det nu om at se fremad og sikre, at historien ikke gentager sig, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

Ud over de akutte tiltag, der skal sikre en ensartet og mere smidig behandling af ansøgninger om særtilladelse, tilkendegav begge ministre, at de også gerne ville kigge på nye maksimumgrænser for dimensioner, som ITD tidligere har foreslået. Begge ministre er også positivt indstillet over for digitalisering af området og udpegning af ruter, der kunne være forhåndsgodkendte til særtransporter. Samtidig var de heller ikke afvisende over for at flytte tilladelserne fra Justitsministeriet til Transportministeriet, hvor Færdselsstyrelsen i forvejen gør et stort stykke arbejde inden for området.

 

- Set fra vores bord er der behov for et fundamentalt opgør med forældede sagsbehandlingsgange i transportbranchen, og det gælder ikke mindst i denne sag, hvor vi allerede kender gode digitale alternativer til den nuværende praksis fra blandt andet Holland og Sverige. Derfor er vi også tilfredse med, at ministrene vil se på muligheden for at indføre digitale ansøgnings- og tilladelsesprocedurer, som vi er overbeviste om vil lette administrationen betydeligt for både myndighederne og vores medlemmer, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
onsdag 27. marts 2024

En hilsen til medlemmerne fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne.

En hilsen til medlemmerne fra formandens førerhus >
tirsdag 26. marts 2024

Færdselsstyrelsen skærper krav til dokumentation ved lejede eller leasede køretøjer

Færdselsstyrelsen har netop udsendt en vejledning om udlejningskøretøjer. Af den fremgår det, at der ved benyttelse af lejede eller leasede køretøjer skal medbringes visse dokumenter under kørslen.

Færdselsstyrelsen skærper krav til dokumentation ved lejede eller leasede køretøjer >
tirsdag 19. marts 2024

Gratis webinar om registrering af arbejdstid

Fra og med den 1. juli 2024 skal arbejdsgivere registrere medarbejdernes daglige arbejdstid. Derfor tilbyder ITD HjulmandKaptain lige nu et gratis webinar, så du hjemme fra kontoret kan blive klogere på de nye regler, hvordan du lever op til dem samt hvilke medarbejdere, der omfattes af reglerne.

Gratis webinar om registrering af arbejdstid >