fredag 27. november 2020 11:02

Ny Storebælts-rabat er et bureaukratisk mareridt og på kant med EU-lovgivningen

Selvom det er lykkedes ITD at få fjernet kravet om et kontrolgebyr på 6,5 procent per overkørsel for visse køretøjer, er A/S Storebælts nye rabatordning fortsat et bureaukratisk mareridt og på kant med EU-lovgivningen, mener ITD.

Foto: iStock

 

A/S Storebælt ændrer per 1. januar 2021 sin rabatordning til erhvervskunder. Fra at være en ensartet mængderabat omlægges rabatten i en mere grøn retning, hvor køretøjet som minimum skal opfylde Euronorm 6 eller være en el- eller brintbil for at kvalificere sig til rabat. Men det er ikke alle disse køretøjer, der kan få den fulde rabat, da man planlægger at opkræve et kontrolgebyr for ægtheden af anerkendte dokumenter.

 

Efter pres fra ITD har A/S Storebælt ændret deres oprindelige forslag til kontrolgebyr, så der ikke længere skal opkræves et gebyr på 6,5 procent af listeprisen per passage for køretøjer, der er indregistreret i et land, hvor A/S Storebælt ikke kan foretage validering i det pågældende lands motorregister. Det svarede til en halvering af rabatten. I stedet vil A/S Storebælt opkræve et engangsgebyr på 600 danske kroner for disse køretøjer, men det er fortsat en urimelig forskelsbehandling og på kant med EU-lovgivningen, mener ITD.

 

- Vi forstår godt, at man skal dokumentere, at det enkelte køretøj har den krævede Euronorm, men vi stiller os tvivlende overfor, at der skulle være en saglig begrundelse for en ekstra validering af de dokumenter, der indsendes. Det er jo dokumenter, som allerede kendes og accepteres på EU-plan, som fx registreringsdokumenter eller CoC-dokumenter (EF-overensstemmelseserklæring). Der er altså tale om almindeligt anerkendte og accepterede dokumenter, som der ikke er grund til at tvivle på gyldigheden af, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

ITD har kontaktet både A/S Storebælt og Sund & Bælt Holding A/S om rabatten og overvejer at bede EU-Kommissionen vurdere gebyrets lovlighed, hvis ikke ordningen bliver ændret og sikrer lige konkurrencevilkår. Det vil samtidig være oplagt at koordinere rabatten med øvrige miljøbestemmelser på området, så fx de vognmænd, der har investeret i køretøjer, der opfylder alle krav til miljøzoner i danske byer, også er berettiget til Storebæltsrabat.

 

- A/S Storebælt må ændre den påtænkte ordning. Og det haster, da vi nærmer os 1. januar 2021 med hastige skridt. Og det gælder både gebyropkrævningen, og hvordan man rent praktisk håndterer den. Det er kort sagt en ommer, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >