torsdag 03. juni 2021 13:27

ITD præsenterer 10 bud for den grønne omstilling

I forlængelse af ITD’s klimaplan med blandt andet forslag om flere modulvogntog og en vægt- og dimensionskommission præsenterer ITD nu yderligere 10 helt konkrete bud på, hvordan politikerne bedst hjælper den grønne omstilling af den tunge transport på vej. Målet er at inspirere politikere og konkretisere indsatsen.

Med 10 bud på forslag vil ITD inspirere politikerne og konkretisere, hvordan man bedst hjælper den grønne omstilling inden for den tunge vejgodstransport på vej. Regeringen har senest med oplægget til infrastrukturforhandlingerne udtrykt forståelse for, at omstillingen af sektoren er vanskelig, og derfor er der brug for gode og realistiske forslag for at komme i mål. Med et nyt katalog med 10 konkrete forslag, vil ITD imødekomme dette behov.

 

- Den grønne omstilling skal ske på den mest hensigtsmæssige måde også inden for vores område, hvor de alternative teknologier ikke er lige så markedsmodne som inden for fx personbilsområdet. På effektiviseringssiden har regeringen allerede sagt ja til at arbejde videre med flere af ITD’s forslag herunder at udvikle forsøg med dobbelt-trailere. Det er vi rigtig glade for, men vi kan også fornemme, at flere politikere gerne vil have konkrete input til, hvordan den meget svære og vigtige opgave med at udskifte de fossile brændstoffer bedst gribes an. Det behov har vi forsøgt at imødekomme med 10 bud, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

De 10 bud strækker sig vidt og dækker forslag som omlæggelse af afgifter, så det bliver mere attraktivt at køre på alternative drivmidler, oprettelse af støttepuljer til indkøb af klimavenlige køretøjer og fjernelse af unødvendigt bureaukrati, der kan afholde små og mellemstore transportvirksomheder fra at søge eksisterende og nye puljer. Alle indsatser vil hver for sig trække i den rigtige retning, og det er der brug for, mener Henriette Kjær.

 

- Vores branche vil meget gerne bidrage til at nedbringe CO2-udledningen, men vi kan ikke gøre det alene. Vi har blandt andet brug for en større efterspørgsel efter klimavenlig transport, og her bør det offentlige gå foran ved at stille konkrete og ambitiøse klimakrav i offentlige udbud – og vel at mærke også være villig til at betale for den meromkostning, det medfører. Det er også et af de konkrete bud, som vi spiller ind, så politikerne kan blive inspirerede og se, hvilke værktøjer man kan bruge. Vi har brug for en bred pallette af forslag og indsatser for at komme i mål, siger Henriette Kjær.

 

Læs ITD’s 10 bud for den grønne omstilling her.

SENESTE ITD NYT
fredag 21. november 2025

Vinteren er over os: Husk at fjerne is og sne fra lastbilens tag

Chaufføren har ansvaret for at fjerne is og sne fra køretøjet, inden turen starter, så man undgår, at is kan glide ned fra taget og udgøre en fare for andre trafikanter.

Vinteren er over os: Husk at fjerne is og sne fra lastbilens tag >
fredag 21. november 2025

EU vil udskyde starten på nyt CO2-kvotesystem for vejtransport

EU’s medlemslande er blevet enige om at udskyde starten på det nye CO2-kvotesystem ETS2 for vejtransport og bygninger fra 2027 til 2028. En udskydelse vil give vognmænd et midlertidigt pusterum til at justere deres budgetter.

EU vil udskyde starten på nyt CO2-kvotesystem for vejtransport >
onsdag 19. november 2025

Planlagte strejker i Italien kan påvirke vejtransporten

Generalstrejker den 28. november og 12. december 2025 i Italien kan medføre forstyrrelser i vejtrafikken.

Planlagte strejker i Italien kan påvirke vejtransporten >