torsdag 03. juni 2021 13:27

ITD præsenterer 10 bud for den grønne omstilling

I forlængelse af ITD’s klimaplan med blandt andet forslag om flere modulvogntog og en vægt- og dimensionskommission præsenterer ITD nu yderligere 10 helt konkrete bud på, hvordan politikerne bedst hjælper den grønne omstilling af den tunge transport på vej. Målet er at inspirere politikere og konkretisere indsatsen.

Med 10 bud på forslag vil ITD inspirere politikerne og konkretisere, hvordan man bedst hjælper den grønne omstilling inden for den tunge vejgodstransport på vej. Regeringen har senest med oplægget til infrastrukturforhandlingerne udtrykt forståelse for, at omstillingen af sektoren er vanskelig, og derfor er der brug for gode og realistiske forslag for at komme i mål. Med et nyt katalog med 10 konkrete forslag, vil ITD imødekomme dette behov.

 

- Den grønne omstilling skal ske på den mest hensigtsmæssige måde også inden for vores område, hvor de alternative teknologier ikke er lige så markedsmodne som inden for fx personbilsområdet. På effektiviseringssiden har regeringen allerede sagt ja til at arbejde videre med flere af ITD’s forslag herunder at udvikle forsøg med dobbelt-trailere. Det er vi rigtig glade for, men vi kan også fornemme, at flere politikere gerne vil have konkrete input til, hvordan den meget svære og vigtige opgave med at udskifte de fossile brændstoffer bedst gribes an. Det behov har vi forsøgt at imødekomme med 10 bud, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

De 10 bud strækker sig vidt og dækker forslag som omlæggelse af afgifter, så det bliver mere attraktivt at køre på alternative drivmidler, oprettelse af støttepuljer til indkøb af klimavenlige køretøjer og fjernelse af unødvendigt bureaukrati, der kan afholde små og mellemstore transportvirksomheder fra at søge eksisterende og nye puljer. Alle indsatser vil hver for sig trække i den rigtige retning, og det er der brug for, mener Henriette Kjær.

 

- Vores branche vil meget gerne bidrage til at nedbringe CO2-udledningen, men vi kan ikke gøre det alene. Vi har blandt andet brug for en større efterspørgsel efter klimavenlig transport, og her bør det offentlige gå foran ved at stille konkrete og ambitiøse klimakrav i offentlige udbud – og vel at mærke også være villig til at betale for den meromkostning, det medfører. Det er også et af de konkrete bud, som vi spiller ind, så politikerne kan blive inspirerede og se, hvilke værktøjer man kan bruge. Vi har brug for en bred pallette af forslag og indsatser for at komme i mål, siger Henriette Kjær.

 

Læs ITD’s 10 bud for den grønne omstilling her.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >