torsdag 03. juni 2021 13:27

ITD præsenterer 10 bud for den grønne omstilling

I forlængelse af ITD’s klimaplan med blandt andet forslag om flere modulvogntog og en vægt- og dimensionskommission præsenterer ITD nu yderligere 10 helt konkrete bud på, hvordan politikerne bedst hjælper den grønne omstilling af den tunge transport på vej. Målet er at inspirere politikere og konkretisere indsatsen.

Med 10 bud på forslag vil ITD inspirere politikerne og konkretisere, hvordan man bedst hjælper den grønne omstilling inden for den tunge vejgodstransport på vej. Regeringen har senest med oplægget til infrastrukturforhandlingerne udtrykt forståelse for, at omstillingen af sektoren er vanskelig, og derfor er der brug for gode og realistiske forslag for at komme i mål. Med et nyt katalog med 10 konkrete forslag, vil ITD imødekomme dette behov.

 

- Den grønne omstilling skal ske på den mest hensigtsmæssige måde også inden for vores område, hvor de alternative teknologier ikke er lige så markedsmodne som inden for fx personbilsområdet. På effektiviseringssiden har regeringen allerede sagt ja til at arbejde videre med flere af ITD’s forslag herunder at udvikle forsøg med dobbelt-trailere. Det er vi rigtig glade for, men vi kan også fornemme, at flere politikere gerne vil have konkrete input til, hvordan den meget svære og vigtige opgave med at udskifte de fossile brændstoffer bedst gribes an. Det behov har vi forsøgt at imødekomme med 10 bud, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

De 10 bud strækker sig vidt og dækker forslag som omlæggelse af afgifter, så det bliver mere attraktivt at køre på alternative drivmidler, oprettelse af støttepuljer til indkøb af klimavenlige køretøjer og fjernelse af unødvendigt bureaukrati, der kan afholde små og mellemstore transportvirksomheder fra at søge eksisterende og nye puljer. Alle indsatser vil hver for sig trække i den rigtige retning, og det er der brug for, mener Henriette Kjær.

 

- Vores branche vil meget gerne bidrage til at nedbringe CO2-udledningen, men vi kan ikke gøre det alene. Vi har blandt andet brug for en større efterspørgsel efter klimavenlig transport, og her bør det offentlige gå foran ved at stille konkrete og ambitiøse klimakrav i offentlige udbud – og vel at mærke også være villig til at betale for den meromkostning, det medfører. Det er også et af de konkrete bud, som vi spiller ind, så politikerne kan blive inspirerede og se, hvilke værktøjer man kan bruge. Vi har brug for en bred pallette af forslag og indsatser for at komme i mål, siger Henriette Kjær.

 

Læs ITD’s 10 bud for den grønne omstilling her.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >