onsdag 29. marts 2023 10:01

ITD: Kørselsafgifter for lastbiler modarbejder den grønne omstilling

Regeringen og de røde partier har i dag indgået den politiske aftale om kørselsafgiften for lastbiler. Dermed gennemfører SVM-regeringen socialdemokraternes kørselsafgift, til trods for advarsler fra vognmænd over hele landet. ITD mener, at afgifterne vil modarbejde den grønne omstilling i stedet for at fremme den, da det bliver dyrere at være vognmand.

Skatteminister Jeppe Bruus (S) offentliggjorde i dag den politiske aftale om en kilometerbaseret kørselsafgift for lastbiler.

 

Med i aftalen er Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.

 

Med aftalen vil regeringen fra 2025 indføre kørselsafgiften for lastbiler, som vil indbringe staten mere end 1 mia. kroner i provenu om året.

 

Regeringen kalder det en grøn afgift, men ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, mener det blot er en ekstra skat, da vognmændene ikke har andre muligheder end at betale afgiften.

 

-Det ikke nogen overraskelse, at regeringen har samlet et rødt flertal for at pålægge erhvervslivet flere omkostninger. Men det har stadig ikke noget med grøn omstilling at gøre, for vognmændene har ikke andet valg, end at fortsætte i diesellastbilerne og lægge regningen for afgiften over på virksomhederne og den almindelige dansker, siger John A. Skovrup.

 

Aftalen ligger også meget tæt på det lovforslag, som den socialdemokratiske regering lagde frem før valget.

 

Men der er blandt andet justeret på taksterne, som er forhøjet i miljøzoner i de store byer.

 

-Det giver selvfølgelig en lille besparelse for de vognmænd, som ikke skal ind i byerne. Men det bliver så endnu dyrere for dem som fx skal køre containere til havne i byerne, for slet ikke at tale om transport til de store anlægsprojekter i byerne, som er afhængige af lastbiltransport, siger John A. Skovrup, som også undrer sig over administrationsafgifterne til afgiften kommer op på 280 mio. kr. hvert år.

 

Varebiler mangler

Og så er det ifølge bestyrelsesformanden et stort problem, at varebiler mellem 3,5 til 12 tons først omfattes af afgiften i 2027, og at varebiler under 3,5 t. slet ikke omfattes af afgiften.

 

-Det skævvrider jo konkurrencen, når én gruppe af transportører skal betale for at køre, og en anden gruppe ikke skal. Det vil skubbe transport over på uregulerede varebiler, som ikke er omfattet af samme høje krav, som lastbiler, siger John A. Skovrup og fortsætter.

 

-Og hvis regeringens formål med afgiften virkelig var at få flere el-køretøjer, så skulle den jo starte med varebilerne, og så omfatte lastbilerne når de er klar til at køre på el, siger John A. Skovrup bl.a. med henvisning til andre lande, som har en lignende afgift, som har bevirket, at transport er rykket over på varebiler.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >