torsdag 17. august 2023 11:26

Regeringen må ind i kampen for større lastbiler i EU

Transportminister Thomas Danielsen (V) bør gå aktivt ind i kampen for at få tilladt større lastbiler på vejene i EU. At flytte større mængder gods per udledt CO2, er simpelthen en af de lavest hængende frugter i den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Modstand beror på misforståelser og spin, mener International Transport Danmark (ITD).

I juli måned fremlagde Europa-Kommissionen sit forslag til en grøn transportpakke, der blandt andet indeholder det længe ventede udspil til nye vægt- og dimensionsregler. Omdrejningspunktet i udspillet er, at Kommissionen vil overlade det til medlemslandene selv, så det bliver den laveste fællesnævner, der bliver gennemgående.

 


- Det er overraskende uambitiøst af Europa-Kommissionen. På den måde bliver Tysklands 40 tons vægtgrænse, der vil sætte niveauet på de lange transitture, mens vi så kan køre frem og tilbage i Danmark og Sverige med 60 tons. Og det er ærgerligt, fordi potentialet alt andet lige er størst på de lange distancer, forklarer adm. direktør Stefan K. Schou fra den internationale transportorganisation ITD.

 


Derfor opfordrer ITD transportminister Thomas Danielsen (V) til, at Danmark går forrest i kampen om at få presset EU til at være mere ambitiøse på de store lastbiler. Selvom EU har indledt vedtagelsesprocessen, så er det stadig kun et udkast, der er sendt i høring. Det er til gengæld nu, at regeringen må i arbejdstøjet og presse på fra dansk side om at få et mere ambitiøst sæt af regler på området.

 


- Den danske regering bør gå proaktivt ind i denne sag og lobbye for, at de nye vægt- og dimensionsregler ikke bliver en fuser, der hverken gavner branchen eller klimaet. Det kan ministeren f.eks. gøre ved at samle de ligesindede lande i en fælles alliance for at lægge et større pres på EU, siger Stefan K. Schou.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >