torsdag 17. august 2023 11:26

Regeringen må ind i kampen for større lastbiler i EU

Transportminister Thomas Danielsen (V) bør gå aktivt ind i kampen for at få tilladt større lastbiler på vejene i EU. At flytte større mængder gods per udledt CO2, er simpelthen en af de lavest hængende frugter i den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Modstand beror på misforståelser og spin, mener International Transport Danmark (ITD).

I juli måned fremlagde Europa-Kommissionen sit forslag til en grøn transportpakke, der blandt andet indeholder det længe ventede udspil til nye vægt- og dimensionsregler. Omdrejningspunktet i udspillet er, at Kommissionen vil overlade det til medlemslandene selv, så det bliver den laveste fællesnævner, der bliver gennemgående.

 


- Det er overraskende uambitiøst af Europa-Kommissionen. På den måde bliver Tysklands 40 tons vægtgrænse, der vil sætte niveauet på de lange transitture, mens vi så kan køre frem og tilbage i Danmark og Sverige med 60 tons. Og det er ærgerligt, fordi potentialet alt andet lige er størst på de lange distancer, forklarer adm. direktør Stefan K. Schou fra den internationale transportorganisation ITD.

 


Derfor opfordrer ITD transportminister Thomas Danielsen (V) til, at Danmark går forrest i kampen om at få presset EU til at være mere ambitiøse på de store lastbiler. Selvom EU har indledt vedtagelsesprocessen, så er det stadig kun et udkast, der er sendt i høring. Det er til gengæld nu, at regeringen må i arbejdstøjet og presse på fra dansk side om at få et mere ambitiøst sæt af regler på området.

 


- Den danske regering bør gå proaktivt ind i denne sag og lobbye for, at de nye vægt- og dimensionsregler ikke bliver en fuser, der hverken gavner branchen eller klimaet. Det kan ministeren f.eks. gøre ved at samle de ligesindede lande i en fælles alliance for at lægge et større pres på EU, siger Stefan K. Schou.

SENESTE ITD NYT
mandag 19. maj 2025

Cybersikkerhed i transportbranchen

Den netop vedtagne NIS2-lov, der træder i kraft den 1. juli 2025, stiller skærpede krav til cybersikkerhed til virksomheder og myndigheder, der spiller en kritisk rolle i samfundet. Enkelte transportvirksomheder vurderes at være direkte omfattet, mens andre frivilligt kan lade sig inspirere.

Cybersikkerhed i transportbranchen >
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >