tirsdag 24. september 2024 10:40

Afskaffelse af krav om registrering af chauffører som sekundær bruger

Før sommeren ændrede Skatteministeriet Registreringsbekendtgørelsen, så arbejdstager, som rådede over køretøjet i mindst 30 dage, skulle registreres som bruger på køretøjet, hvis køretøjet var forbeholdt den pågældende. Efter blandt andet at International Transport Danmark har gjort opmærksom på de uheldige konsekvenser ved dette, har Skatteministeriet sendt en ændring i høring, som afskaffer dette krav.

Det senest indførte krav betød blandt andet, at lastbiler, der alene blev benyttet af en enkelt chauffør, skulle have denne chauffør registreret som sekundær bruger. Udover det administrative arbejde, dette skabte , medførte det også, at chaufføren risikerede at hænge på diverse afgifter for køretøjet.

International Transport Danmark tog derfor kontakt til Skatteministeren for at gøre opmærksom på dette problem.

Skatteministeriet har i dag udsendt et forslag til en ny bekendtgørelse, som afskaffer dette krav. Efter dette forslag skal en arbejdstager ikke registreres som bruger på køretøjet, medmindre den pågældende også beskattes efter reglerne om fri bil efter Ligningsloven. Det vil sige, at ansatte chauffører ikke længere skal registreres som sekundære brugere.

For indehavere af personligt ejede virksomheder, eksempelvis selvkørende vognmænd, har International Transport Danmark fra Skattemyndighederne også fået oplyst, at indehaveren ikke selvstændigt behøver at blive registreret som bruger på køretøjet, da der juridisk er sammenfald med virksomheden.

International Transport Danmark er positiv over for, at det unødvendige administrative krav nu ser ud til at blive afskaffet, og er glad for, at skattemyndighederne har taget vores bekymringer og input til efterretning. Det viser vigtigheden af en dialog mellem erhvervet og myndighederne for at sikre, at der ikke bliver indført unødvendige administrative krav.

SENESTE ITD NYT
mandag 05. oktober 2026

Sikkerhedskontrolleret luftfragt: Bliv godkendt senest 1. december 2026

Kører du med sikkerhedskontrolleret luftfragt, skal din virksomhed være godkendt som transportør af Trafikstyrelsen senest den 1. december 2026. Det gælder også, hvis du kører på vegne af en speditør.

Sikkerhedskontrolleret luftfragt: Bliv godkendt senest 1. december 2026 >
torsdag 01. oktober 2026

ITD: Akutplan giver klarere rammer for vognmændenes omstilling

Folketinget har vedtaget akutplanen for elnettet. International Transport Danmark kalder det et positivt skridt mod større sikkerhed for transportvirksomhedernes investeringer i ellastbiler og ladeinfrastruktur, men understreger, at problemerne langt fra er løst.

ITD: Akutplan giver klarere rammer for vognmændenes omstilling >
torsdag 01. oktober 2026

ITD-direktør om stævning: “Nu går vi ind i anden halvleg”

ITD går ind i næste fase af retssagen mod staten. Stævningen skal tilpasses, så både den nye bødemodel og genbehandlingen af de gamle vejafgiftsbøder bliver udfordret juridisk. Det fortæller direktør Stefan K. Schou i et interview med Transportmagasinet.

ITD-direktør om stævning: “Nu går vi ind i anden halvleg” >