torsdag 21. december 2023 12:23

Julehilsen til medlemmerne

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Det har været et år, hvor særligt kilometer-afgiften og den grønne omstilling har fyldt rigtig meget i debatterne og ude blandt vognmændene.

 

Der skal ikke herske nogen som helst tvivl om, at jeg synes, kilometer-afgiften er en dårlig idé. Og meget tyder på, at politikerne på Christiansborg nu også vil indføre en diesel-afgift, men så til gengæld gøre kilometer-afgiften billigere for vognmændene.

 

Desværre må jeg sige, at det endnu engang lyder til, at vores erhverv både skal betale ekstra til statskassen, og samtidig bøvle med endnu mere bureaukrati – og det er jeg ærligt talt træt af. I forvejen bøvler vi med bureaukratiske gebyrer for registreringer i alverdens registre, hvor tusindkronesedlerne flyver rundt uden egentligt at skabe værdi for andre end det bureaukrati, som sidder og administrerer dem. Vi kan jo i flæng nævne Næringsbasen, Affaldsregistret, dyretransportautorisation, og den lange liste fortsætter…

Skal man finde noget positivt ved det her, så er det, at når jeg har talt med transportminister Thomas Danielsen på vores Danmarksturné, så virker det helt oprigtigt som om, at han gerne vil vores erhverv, og forsøger at finde de bedst mulige løsninger. Jeg noterer mig f.eks. også, at der er blevet lyttet meget til ITD’s forslag og ønsker til vægt & dimensionsbekendtgørelsen.

Jeg vil også lige komme ind på den grønne omstilling, som jo er et meget populært emne blandt politikerne på Christiansborg. Vi kan sagtens diskutere grøn omstilling, og min holdning er da også, at vi skal levere grønne løsninger der, hvor det er muligt, og hvor vi som selvstændige erhvervsdrivende ikke mister penge på det.

 

Men det er jo desværre lige præcis det, der er problemet. For når jeg taler med mine kollegaer om, hvor meget de oplever efterspørgslen efter grøn omstilling ude hos kunderne, er svaret ens fra alle kanter: Der er ingen, som efterspørger det, og de, der efterspørger det, vil ikke betale for det.

 

Så bliver det altså svært at drive forretning, især når den grønne omstilling kan medføre vognmændene en meromkostning på op til 50 %.

 

I størstedelen af Europa har rentestigninger og inflation medført, at økonomien er blevet strammere. Vores branche har i lang tid mærket en afmatning i markedet, men det starter desværre nok først for alvor i januar, hvor mange vognmænd skal forhandle nye priser, og det gennemgående tema kunne godt risikere at blive ”prisnedsættelser”, hvilket bliver meget, meget svært at levere, da vores branche i forvejen er ramt på indtjeningen.  

På de danske og udenlandske veje er det stadig en svær opgave for chaufførerne at finde en p-plads efter klokken 18.00. Danske chauffører får stadig dummebøder, hvis ikke vi holder indenfor p-båsene, mens mange af vores udenlandske konkurrenter bare trækker på skuldrene og lader være at betale. Jeg har sagt og skrevet det før, men jeg vil gerne opfordre politikerne til at droppe p-begrænsningen og i stedet bruge ressourcerne på tungvognspolitiet, som jo senest ved en kontrol på Toldpladsen i Padborg klart viste, at der var rigeligt at komme efter.

Men selvom der er grund til bekymring, så har der heldigvis også været adskillige lyspunkter i året, der gik.


Jeg kan i flæng nævne vores deltagelse ved Transportmessen, det brag af en fest vi havde, da vi fejrede vores 75-års jubilæum, endnu en flot afviklet Lastbilkaravane, hvor vi i år kunne fejre 10-års jubilæum, og hvor masser af børn og Transportministeren kiggede forbi på vores tur rundt i landet, og så selvfølgelig vores store danmarksturné sammen med Thomas Danielsen.

 

ITD og ministeren har besøgt Odense, Køge, Randers og Hjørring, hvor ITD-medlemmer har lagt hus til besøgene. Mange hundrede medlemmer er mødt op for at diskutere transportpolitik med ministeren og samtidig pleje netværket og møde kollegaer. Så en stor tak til Alex Andersen Ølund, Thortrans, BHS Logistics og Vendelbo Spedition, der åbnede deres døre for arrangementerne, og tak til alle jer, der mødte op for at diskutere transportpolitik.

 

Den 8. januar holder ITD så sit sidste arrangement på turen med Transportministeren, og det bliver til en nytårskur i Padborg på Lyren, hvor vi både skal snakke politik og ønske hinanden godt nytår. Det ser jeg frem til, og jeg håber at se rigtig mange af jer til nytårskuren. Husk, at man kan melde sig til inde på ITD’s hjemmeside.

 

Jeg vil gerne sige tak til jer alle sammen for året, der gik, og samtidig ønske alle en rigtig glædelig jul.

 

Vi ses i 2024.

SENESTE ITD NYT
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport til en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >
torsdag 19. december 2024

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg

I 2025 bliver tilsynet med virksomheders håndtering af affald styrket og strømlinet. Miljøstyrelsen har offentliggjort tre guides, der skal klæde forskellige aktører godt på til affaldstilsyn.

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg >