fredag 29. november 2019 12:08

Nu trækker klimapartnerskabet for landtransport i arbejdstøjet

Når klimapartnerskabet for landtransport i dag indleder sit arbejde, vil ITD have fokus på fælles europæiske regler som et meget vigtigt instrument til at sikre den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren. Samtidig skal de indsatser, der iværksættes i Danmark her og nu, harmonere med den langsigtede målsætning for 2050 om en fossilfri transportsektor. Ellers risikerer vi en alt for dyr og ineffektiv grøn omstilling af transportsektoren.

Klimapartnerskabet for landtransport indleder sit arbejde i dag, og partnerskabet skal med administrerende direktør Jens Bjørn Andersen fra DSV i spidsen komme med idéer, anbefalinger og konkrete tiltag til regeringen, der kan nedbringe CO2-udledningen fra landtransportsektoren i 2030.

 

Carina Christensen, ITD’s administrerende direktør, roser inden dagens møde regeringens partnerskabsinitiativ for landtransporten.


- Der skal lyde en stor ros til regeringen for at nedsætte klimapartnerskabet for landtransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og skabe en fossilfri transportsektor i 2050. Det er meget ambitiøst, og en indfrielse af målsætningerne kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren. Skal vi for alvor forløse det store potentiale, der er ved en grøn omstilling af sektoren, så kræver det, at de indsatser, som vi iværksætter her og nu, må og skal harmonere med den langsigtede målsætning for 2050. Ellers risikerer vi at igangsætte en alt for dyr og ineffektiv grøn omstilling af transportsektoren, hvilket ikke mindst vil ramme virksomhederne. Der skal være en klar sammenhæng mellem den strategi, vi lægger for blandt andet satsning på bestemte drivmidler, køretøjsteknologi og investeringer i infrastruktur frem mod 2030, og så målet om en fossilfri sektor i 2050. Det kommer hverken virksomheder, forbrugere eller klimaet til gavn, hvis der kommer for mange kursskifter undervejs, siger hun.

 

For ITD er det afgørende, at der i klimapartnerskabet for landtransport er fokus på at sikre en klar sammenhæng mellem danske initiativer og fælles europæiske løsninger.

- Vejgodstransporten er af natur grænseoverskridende, og vores sektor er i høj grad reguleret på EU-plan. Vi ser derfor også fælles europæiske regler som det vigtigste instrument til at sikre den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren. Selv om vi i Danmark både kan og skal igangsætte initiativer, der arbejder frem mod en fossilfri transportsektor, så skal indsatsen harmonere med den indsats, der foregår på EU-plan, så vi ikke kommer til at skævvride konkurrencen. Vi opfordrer klart til, at Danmark skubber yderligere på for at hæve ambitionsniveauet for den grønne omstilling af transportsektoren i EU. Her kan Danmark med fordel kigge mod vores nabolande og andre ligesindede lande og for eksempel arbejde for at indgå et formelt samarbejde om en fælles mere ambitiøs klimaindsats på EU-plan, siger Carina Christensen.

 

ITD’s bestyrelsesmedlem Ib Andersen fra Alex Andersen Ølund deltager sammen med ITD’s administrerende direktør i arbejdet i klimapartnerskabet for landtransport, og Ib Andersen ser frem til som virksomhedsejer at spille en aktiv og konstruktiv rolle i arbejdet med at gøre landtransporten grønnere og mere bæredygtig.

 

- Først og fremmest er jeg naturligvis stolt af at deltage i det nye klimapartnerskab. Nu får vi mulighed for at komme helt ind i det grønne maskinrum og levere de solide og langsigtede løsninger, som omstillingen af de tunge transporter kræver. Jeg vil i arbejdet bidrage med de erfaringer, som vi har gjort i vores virksomhed. I Alex Andersen har vi stor fokus på grønne løsninger, og vi oplever en stigende efterspørgsel i markedet. Nu går arbejdet i gang, og det glæder jeg mig meget til, siger Ib Andersen.

 

Læs mere om klimapartnerskabet for landtransport på Transportministeriets hjemmeside her:

 https://www.trm.dk/nyheder/2019/nyt-klimapartnerskab-skal-sikre-en-mere-klimavenlig-landtransport/

 

 

SENESTE ITD NYT
fredag 05. december 2025

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport

EU’s transportministre er blevet enige om en indstilling for højere vægtgrænser for nulemissionskøretøjer og grønne kombinerede transporter. Det giver bedre nyttelast og fleksibilitet – men udnytter ikke det fulde potentiale.

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport >
fredag 05. december 2025

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027

Flere ændringer til reglerne om vægt og dimensioner for lastbiler og vogntog er nu fastlagt. Vi i ITD har gennem en længere periode arbejdet for mere fleksible rammer, og nu bliver flere af forbedringerne en realitet. Her får du et samlet overblik over de kommende ændringer og de vigtigste forhold, du bør være opmærksom på.

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027 >
fredag 05. december 2025

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift

Der kan være opkrævet et for højt beløb i tysk vejafgift fra 2022 og frem til i dag. Du skal være opmærksom på, at et muligt krav om tilbagebetaling for 2022 forældes ved udgangen af 2025. Vi står klar til at hjælpe dig med at rejse kravet.

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift >