fredag 15. maj 2020 10:59

ITD: 25-timers regel skal bestå, men vi skal have løst det grundlæggende problem med mangel på rastepladser

Reglen om maksimalt 25-timers parkering på de danske rastepladser strider mod den fri bevægelighed for tjenesteydelse, siger EU-Kommissionen i en advarsel til Danmark. ITD ønsker 25-timers reglen bevaret, men efterlyser stadig politisk handling og reelle løsninger på det store problem med mangel på rastepladser

Manglen på parkeringspladser til lastbiler langs de danske motor- og landeveje er massiv og udgør et problem for overholdelsen af de lovpligtige køre- og hviletidsbestemmelser. Siden indførelsen af en 25-timers parkeringsregel og det dertil hørende øgede kontroltryk på rastepladserne er situationen blevet yderligere forværret.  ITD har sammen med organisationerne DI Transport, 3F, DTL, SLD, Danske Speditører og Dansk Erhverv tidligere opfordret transportministeren til at rette op på situationen uden resultat. Nu tvinger en såkaldt ”begrundet henvendelse” fra EU-Kommissionen ministeren til at forholde sig til problemerne.

 

 

- Vi mener, at Danmark skal arbejde for at bevare 25-timers reglen, men vi savner i det hele taget politisk handling i forhold til for alvor at løse problemstillingen omkring manglende rastepladser. ITD har i samarbejde med andre organisationer flere gange rettet henvendelse til Transportministeriet med henblik på at gøre opmærksom på de alvorlige problemer med at finde lovlige og egnede parkeringspladser på rastepladserne. Hidtil er intet dog sket, siger ITD's formand, Christian Sørensen Madsen

 

ITD opfordrer transportministeren til hurtigst muligt at få udvidet kapaciteten på danske rastepladser, hvilket blandt andet kan ske nemt og billigt ved at udnytte den eksisterende plads bedre, indtil en reel udvidelse af arealerne kan gennemføres.

 

- Transportministeren må tage problemet med mangel på rastepladser alvorligt. For ITD er der ingen tvivl om, at svaret i det lange løb er flere rastepladser. Her og nu er der dog brug for, at udnyttelsen af parkeringsarealerne hurtigst muligt optimeres, så der opmærkes flere båse. Der er hårdt brug for flere rastepladser, og behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladserne bliver kun større, siger Christian Sørensen Madsen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >