onsdag 01. april 2020 13:00

ITD: Sæt gang i hjulene gennem investeringer i vejinfrastrukturen

Coronakrisen har sat Danmark økonomisk i stå, og mange danske virksomheder – ikke mindst i transportbranchen – kæmper i disse dage hårdt for deres overlevelse. For at give disse virksomheder en håndsrækning er der behov for at foretage massive offentlige investeringer. Her vil det være oplagt at se på infrastrukturinvesteringer, mener ITD og støtter dermed varmt op om udmeldingen fra partiet Venstre, der foreslår investeringer i blandt andet vejinfrastruktur.

Den tidligere regering med Lars Løkke Rasmussen i spidsen indgik i foråret 2019 en aftale med Dansk Folkeparti om en samlet infrastrukturplan, herunder ikke mindst investeringer i vejinfrastrukturen. En plan, som dog ikke blev udmøntet på grund af regeringsskiftet. Mange af de konkrete projekter blev imidlertid positivt modtaget af en lang række af Folketingets partier, herunder ikke mindst Socialdemokratiet.

 

Derfor vakte det opsigt, at den nye transportminister som noget af det første efter sin tiltræden udskød de ellers ventede forhandlinger om en bred politisk aftale på ubestemt tid. Med coronakrisen er situationen imidlertid fundamentalt ændret, hvorfor der er skabt et akut behov for at igangsætte forhandlinger, mener ITD.  

 

- Vi ser i disse dage et vejgodstransporterhverv, der tager et enormt samfundsansvar og midt i en dybt alvorlig krise viser, hvor afgørende en velfungerende og effektiv vejgodstransport er for at grundlæggende samfundsfunktioner kan opretholdes. Skal vi fastholde det, kræver det betydelige investeringer i udbygninger af vejinfrastrukturen, der i dag er presset til det yderste, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Derfor er det helt oplagt at se på investeringer i udbygning af infrastruktur som et effektivt middel til både at sætte gang i samfundsøkonomien og samtidig understøtte et hårdt presset vejgodstransporterhverv.

 

Og forhandlingerne kan hurtigt komme i gang, mener ITD.

 

- Med den tidligere regerings investeringsplan er der allerede defineret en lang række projekter, som er helt afgørende for at sikre den nødvendige kapacitet og undgå, at vejene sander fuldstændigt til på grund af trængsel. Det gælder særligt udbygning af motorvejene i det såkaldt ”store H”, herunder E20 og E45. ITD vil derfor kraftigt opfordre regeringen til at indkalde partierne til forhandlinger hurtigst muligt. Det er bare om at komme i gang, siger Mads Røddik Christensen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >