torsdag 23. marts 2023 14:28

Finanslov giver grønt lys til nyt vognmandsgebyr

SVM-regeringen præsenterede i dag sit udspil til en ny finanslov. Med det nye statsbudget får Færdselsstyrelsen mulighed for at opkræve det nye gebyr for godskørselstilladelser. Samtidig bærer finansloven præg af enorme udgifter til administration af den kommende kørselsafgift. Denne erhvervsfjendtlige tilgang til transportbranchen kan ikke blive ved, mener ITD.

Regeringen fremlagde i dag forslaget til en ny finanslov for 2023. Med forslaget får Færdselsstyrelsen mulighed for at opkræve det nye gebyr for at få tilladelse til at køre godskørsel med lastbil. 

 

En tilladelse, som er grundlaget for, at en vognmand overhovedet kan drive forretning.

 

ITD mener, at gebyret er udtryk for en fjendtlig tilgang til vognmandserhvervet, som allerede er under hårdt pres af stigende omkostninger.

 

-Færdselsstyrelsens gebyr for at få en godskørselstilladelse er en torn i øjet på transporterhvervet, som presses fra alle sider af stigende omkostninger og et bureaukrati, præget af nidkær kontrol og urimelig lang sagsbehandling, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup, og fortsætter.

 

- Og nu vil regeringen tilmed have, at vognmændene skal betale for sagsbehandlingen. Det er under al kritik, siger bestyrelsesformanden.

 

Enorme udgifter til administration 

Vognmandsbranchen er et af de mest konkurrenceudsatte erhverv, og hver gang regeringen pålægger omkostninger, koster det på de danske vognmænds konkurrenceevne.

 

Og det kan ikke blive ved, understreger John A. Skovrup.

 

-Regeringen vil med den kommende kørselsafgift allerede malke erhvervet for flere milliarder hvert år og bruge næsten 300 mio. kroner af dem alene på administration. Det tegner et billede af en regering, som er mere optaget af at kræve skatter ind, end af at gøre noget ved de kæmpe udfordringer, transportbranchen står over for, siger John Skovrup og tilføjer.

 

-Og det siger sig selv, at vognmændene, ikke kan blive ved med at betale en større og større del af deres indtægter til staten, siger John A. Skovrup, som også bemærker fraværet af penge til fx. rastepladser, støtteordninger til el-lastbiler og flere midler til udrulning af alternativ drivmiddelinfrastruktur i finanslovsforslaget.

 

Færdselsstyrelsens gebyr dækker tilladelser til både bus- og godskørsel og vil være på 1500 kr. pr. tilladelse, eller bekræftede kopier. Det vil ifølge Færdselsstyrelsen koste de danske transportvirksomheder næsten 10 millioner kroner alene i år.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 20. september 2024

Flere vognmænd omfattet af energi- og klimasyn: Tjek her, om du er omfattet

Fra 1. juli 2024 er der kommet nye regler for lovpligtige energisyn. Fra denne dato er det ikke længere størrelsen, men virksomhedens årlige energiforbrug, der afgør, hvorvidt en virksomhed er omfattet af de nye krav. Med til energiforbruget hører forbruget af det brændstof, der tankes i Danmark. Tjek her, om I er omfattet af reglerne.

Flere vognmænd omfattet af energi- og klimasyn: Tjek her, om du er omfattet >
tirsdag 17. september 2024

Kørselsforbud i oktober 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i oktober 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i oktober 2024 >
mandag 16. september 2024

Tyskland: Ind- og udrejsekontrol ved alle landegrænser fra den 16. september 2024

Tyskland indfører fra i dag grænsekontrol ved Tysklands landegrænser til Frankrig, Luxembourg, Nederlandene, Belgien og Danmark. Den midlertidige grænsekontrol indføres i seks måneder fra og med den 16. september 2024. De tyske myndigheder har meddelt, at kontrollen vil få begrænset betydning for vejgodstransporten.

Tyskland: Ind- og udrejsekontrol ved alle landegrænser fra den 16. september 2024 >