fredag 29. april 2022 16:35

Minister til konference – Danmark skal være drivende kraft i den europæiske digitalisering

ITD og Europabevægelsen afholdt i dag konferencen Vejen til europæisk digitalisering, hvor der blev diskuteret cybersikkerhed og digitalisering af vejgodstransportens mange fysiske dokumenter. Der var bred enighed om, at Danmark skal udnytte sin digitale førerposition til at fremme digitalisering af transportbranchen i EU.

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, men transportsektoren halter efter i den digitale omstilling.

 

Det var en af hovedkonklusionerne på konferencen Vejen til europæisk digitalisering, som blev afholdt fredag d. 29. april i Kulturhuset på Islands Brygge i København.

 

Transportminister Trine Bramsen indledte konferencen og lagde vægt på, at digitalisering er afgørende også for den grønne omstilling. Ministeren pegede på en digitalisering af kørekortområdet i EU som et af de oplagte initiativer på europæisk plan, hvor det digitale kørekort stadig ikke kan bruges på tværs af lande.

 

Derudover nævnte ministeren, at flere data, f.eks. fra de kommende kørselsafgifter for lastbiler, kan give værdifuld viden om f.eks. kørselsmønstre. Hun understregede dog også, at deling af data ikke må være følsomt for hverken borgere eller virksomheder.

 

Flere lande fodslæbende
I paneldebatten satte MEP Søren Gad bl.a., fokus på, at digitalisering er kommet for at blive. Men europaparlamentarikeren huskede samtidig på, at krydsning af landegrænser i 99 ud af 100 tilfælde stadig kræver papirarbejde.

 

Derfor skal man på EU plan sætte skub digitaliseringen, men mange lande er fodslæbende og slet ikke så langt fremme med digitalisering som Danmark. Her blev Tyskland flere gange i debatten nævnt, som et land, der er med til at bremse udviklingen på europæisk plan.

 

Flere løsninger
Tobias Panduro fra Erhvervsstyrelsen pegede bl.a. på, at usikkerheden om det ukendte ofte er med til at afholde virksomheder fra at gå i en digital regning. Derfor arbejder Erhvervsstyrelsen bl.a. på at gøre virksomheder trygge ved at kaste sig ud i digitalisering.

 

En anden løsning er ikke kun at have en top-down tilgang til digitalisering. Allan Larsen, der er professor på DTU, understregede, at det er vigtigt at få virksomhederne til at efterspørge de digitale løsninger, og ikke alene fokusere på, hvad politikere og organisationer mener er vigtigt.

 

Netop den bottom-up tilgang til digitalisering arbejder ITD på.

 

- Vi skal simpelthen tage virksomhederne i hånden, og hjælpe dem skridt for skridt til at digitalisere deres virksomheder. Det er også en af årsagerne til at ITD har etableret ITD Logtech Hub, som arbejder målrettet med at guide vognmandsvirksomheder i digitalisering, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, som takker for den gode debat på konferencen.

 

-Det var utrolig positivt at høre de mange budskaber om digitalisering på konferencen i dag. Vi anerkender fuldt ud de danske myndigheders og Kommissionens store arbejde med området. Jeg er dog stadig bekymret for, at ikke alle virksomheder kommer med på vognen i transportbranchen. Vores styrke er den store diversitet af små, mellemstore og store virksomheder. Det kan gå tabt, hvis de mindre virksomheder sakker bagud på digitalisering, så det er bestemt et vores fokusområder i ITD, afslutter Henriette Kjær.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >