torsdag 20. april 2023 17:38

Dom i Luksusfælden på transportmessen: Vejafgiften er en skat, som forsinker den grønne omstilling

Den første dag på ITD’s stand på transportmessen var et brag, som gik med både ministerbesøg, bødequiz og en ITD- formand i Luksusfælden. Her skulle det vise sig, at det ser sort ud for vognmændene og den grønne omstilling, hvis vejafgiften for lastbiler kommer.

- Der var engang en vognmand, som leverede et godt overskud og var godt tilfreds med tilværelsen. Men en dag kom der en helt ny kilometerafgift for lastbiler...

 

Sådan indledte Jan Swyrtz ITD’s den længe ventede transportudgave af Luksusfælden på transportmessen.

 

Her skulle ITD’s formand, John A. Skovrup, fremlægge regnskabet for en typisk vognmand, hvis han i fremtiden skal betale den planlagte kørselsafgift for lastbiler.

 

Men der er ikke tale om et eventyr for vognmændene, som indledningen ellers lagde op til. For det viste sig hurtigt, at halvdelen af overskuddet for en typisk vognmand skal bruges på at betale vejafgift i fremtiden.

 

- Det er jo et omvendt eventyr. Det starter godt og ender dårligt, konstaterede John A. Skovrup, da Jan Swyrtz lagde økonomien i vejafgiften frem på den berømte tavle fra Luksusfælden.

 

 - For når vejafgiften er betalt, er der ikke penge til at investere i den grønne omstilling. Og regningen ryger direkte videre til hr. og fru Danmark som en ekstra skat, sagde John A. Skovrup, der opfordrede politikerne til at trække lovforslaget tilbage.

 

Bødequiz med Lasse Rimmer

Midt på dagen testede TV-vært Lasse Rimmer transportbossernes viden om transportbranchens regel- og bødejungle.

 

Her havde en stor flok besøgende fundet vej til ITD’s stand, hvor et panel med 3F, DI Transport, TungVognsSpecialisten, ATL og ITD gjorde deres bedste for at svare på Lasse Rimmers spørgsmål.

 

For hvor længe gjaldt bekendtgørelse 1055 om lastbilers vægt- og dimensioner egentlig, og hvad koster det at overskride reglerne? Og er det rimeligt, at både chauffør og vognmand skal have bøder for forseelser begået ude på landevejen?

 

Det blev livligt diskuteret, og selvom der ikke var enighed om alt, var der ingen tvivl hos panelet om, at der gives alt for mange bøder for småfejl, der er umulige at undgå i trafikken.

 

- Quizzen var humoristisk, men det er sjov med en vis portion alvor. For bøderne i branchen er et kæmpe problem, som skræmmer vores chauffører. Og det var en rigtig god debat om problemet mellem de forskellige parter i dag, siger John A. Skovrup.

 

 

Dagen blev afsluttet med muffins og kaffe til alle besøgende. Men ITD vender stærkt tilbage i morgen med et stærkt program på messen.

 

Program fredag den 21. april
Kl. 10.00-11.00
Morgenkaffe til alle medlemmer

 

Kl. 14.40-15.00
Grøn konference “Hverdagens grønne omstilling” v. Anne M. Thyssen og Dania Connect hal J3

 

Program lørdag den 22. april
Kl. 10.00-12.00
Unge på toppen “Inspiration til rekruttering”

 

Kl. 10.30-11.00

Lastbilkaravanen & Magda ”Trafiksikkerhed gennem sang og leg”

 

Kl. 12.00-13.00
Burgere til alle medlemmer

 

Kl. 12.00-14.00
Besøg af “Podcasten i førerhuset”

 

Kl. 13.30-14.00
Lastbilkaravanen & Magda ”Trafiksikkerhed gennem sang og leg

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >