onsdag 19. april 2023 22:05

ITD: Regeringen bør trække i nødbremsen og lytte til branchens kritik af kørselsafgifter

Regeringen er endnu ikke kommet med nogle løsninger på de store problemer med vejafgiften for lastbiler, som branchen og senest Vejskatkomiteen har bragt frem. Men vognmændene fortjener at få svar, når skatteminister Jeppe Bruus (S) i dag skal i samråd og behandle kørselsafgiften i folketingssalen. ITD mener, at regeringen bør trække lovforslaget tilbage og forholde sig til kritikken.

Den udskældte kørselsafgift for lastbiler skal i dag drøftes i Folketinget, hvor lovforslaget skal 1. behandles.

 

Og her bør skatteminister Jeppe Bruus (S) give branchen svar på de mange spørgsmål, som hober sig op om vejskatten.

 

Senest har en række vognmænd dannet Vejskatkomiteen, som præsenterer en række forslag og løsninger. Og regeringen bør lytte og forholde sig til branchens udmeldinger, i stedet for at køre enegang. For det er ikke for sent at trække i nødbremsen, mener ITD.

 

- Indtil videre har regeringen slet ikke forholdt sig til vores kritik af kilometerafgiften. Og det er ikke i orden, for det er vognmændene, og ikke politikerne, der ved, hvordan branchen vil reagere på afgiften. Og der er faktisk stor risiko for, at afgiften vil forsinke vognmænds investeringer i nulemissionslastbiler, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.

 

- Derfor har Vejafgiften intet med grøn omstilling at gøre. Og de politikere, som i dag og den kommende tid skal stemme om forslaget, bør tænke sig rigtig grundigt om, før de trykker på knappen, siger John A. Skovrup.

 

Modstand vokser

For mens forslaget behandles i Folketinget, vokser modstanden mod kørselsafgiften. Blandt andet med det fælles opråb fra Vejskatskomiteen, som der er stor opbakning til i hele branchen.

 

Blandt de mange spørgsmål, som skatteministeren bør svare på, er hvorfor det skal koste 280 mio. kroner hvert år alene at administrere afgiften.

 

-Det giver jo absolut ingen mening, at man de første fem år vil bruge over en milliard kroner på papirarbejde, i stedet for på at hjælpe branchen. Det er en hån mod de vognmænd, som med hårdt arbejde skal ud og tjene hver en krone, siger John A. Skovrup og fortsætter.

 

- For sandheden er, at det er en skat, som, stik imod regeringens eget grundlag, gør det dyrere at drive virksomhed og forringer vognmændenes muligheder for at investere i grøn omstilling, siger John A. Skovrup.

 

Men problemet er større end de enorme administrationsudgifter. For ifølge bestyrelsesformanden er der så mange ubekendte i regeringens planer, at regeringen bør trække lovforslaget.

 

- Den frustration som lige nu breder sig i branchen, bør  man som politiker ikke sidde overhøring. For regeringens planer og beregninger hænger ikke sammen, og det skylder man vognmændene at forholde sig til, frem for blindt at stemme det igennem, slutter John A. Skovrup.

SENESTE ITD NYT
torsdag 22. februar 2024

Nu er der ny branchevejledning til dig, der transporterer foder

ITD udgiver i dag sin opdaterede branchevejledning for transport af foder. Den er gennemgået af Fødevarestyrelsen, der vurderer den egnet som basis for branchens individuelle system til styring af fodersikkerheden. Det er derfor også denne vejledning, myndighederne tager udgangspunkt i, når de kommer på tilsyn hos dig.

Nu er der ny branchevejledning til dig, der transporterer foder >
tirsdag 20. februar 2024

NIS2-regler om net- og informationssikkerhed forsinkes

Implementeringen af EU’s direktiv NIS2 i Danmark forsinkes. Direktivet stiller krav om net- og informationssikkerhed i samfundskritiske sektorer som f.eks. fødevarevirksomheder og affaldsvirksomheder, som samtidig defineres som store og mellemstore virksomheder, det vil sige virksomheder, som har flere end 50 ansatte og en årlig omsætning/årlig balance på mere end 10 mio. EUR.

NIS2-regler om net- og informationssikkerhed forsinkes >
torsdag 15. februar 2024

ITD tog Færdselsstyrelsen med til Esbjerg Havn

I ITD kæmper vi hver dag for, at det, der står i lovgivningen, også skal give mening for vores medlemmer ude på landevejen. Derfor inviterede vi i denne uge Færdselsstyrelsen med ud for at se nogle af de specifikke problematikker, som vi sammen med en af vores medlemsvirksomheder ønskede at gøre dem opmærksomme på.

ITD tog Færdselsstyrelsen med til Esbjerg Havn >