Tobak
Siden 2019 har der været krav om sporbarhed for cigaretter og rulletobak i EU. Fra 20. maj 2024 gælder kravet for alle tobaksvarer, herunder bl.a. pibetobak og cigarer, der er produceret efter denne dato. Formålet er at bekæmpe illegal handel med tobaksvarer og sikre fuld gennemsigtighed i hele forsyningskæden.
Det betyder, at producenter og importører, forhandlere samt grossister og visse transportører skal registreres i et fælles EU-system (Track & Trace).
Sådan fungerer Track & Trace for transportører
Din virksomhed skal registreres, hvis du:
- Transporterer tobaksvarer, som omlades mellem to transportmidler eller i fragtcentre.
- Driver et transportcenter, hvor der sker omladning af tobaksvarer.
Hvis der ikke sker oplagring eller omladning under transporten, behøver du som transportør ikke registrere dig. Det kan f.eks. være transport fra centrallageret direkte til detailhandlen.
Definitionen af en omladning er ifølge gennemførselsforordningen; "Enhver overførsel af tobaksvarer fra ét køretøj til et andet, hvor tobaksvarer ikke føres ind i og ud af et anlæg".
Sådan registrerer du din virksomhed
Det er gratis at registrere sig. Når din virksomhed er registreret, får den et unikt FID-nummer.
I Danmark drives registreringssystemet af ID-udstederen Worldline SA på vegne af Sikkerhedsstyrelsen.
Registrering foretages her.
Hvad skal du rapportere som transportør og hvornår?
Du skal indrapportere:
- Hvor og hvornår tobaksvarerne omlades – med stedets FID-nummer.
- Ankomst og afgang af tobaksvarer til og fra anlæg (lager, terminal mv.).
- Hvilken transportform der omlades til, samt entydig identifikation af transportmidlet (fx nummerplade).
- Tobaksvarernes endelige destination.
- Hvilke produkter der omlades, med en liste over produkternes ID-oplysninger.
Indrapportering inden for 3 timer ved:
- Påsætning af ID-numre på enkeltpakninger og sampakninger
- Modtagelse af tobaksvarer i en virksomhed
Indrapportering inden for 24 timer før håndtering ved:
- Afsendelse af tobaksvarer
- Omladning
- Opdeling af sampakninger
Hvad kræves der af teknik?
For transportører, der skal omlade tobaksvarer, kræves der ud over et ID-nummer også udstyr, der kan scanne tobaksvarerne og sende oplysninger videre til EU-registeret. Udstyret skal kunne registrere tidspunkter for ankomst, afgang og omladning af tobaksvarerne.
Hvis du har udgifter til at anskaffe et scanningssystem, kan du søge tobaksvareindustrien om at få dækket omkostningerne. Det sker via virksomheden SGS Ontrack, der håndterer ansøgninger fra hele EU om at få dækket udgifter.
Få mere at vide her
Du kan læse mere om sporbarhedssystemet for tobak på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.
Ved spørgsmål til:
Registrering:
Kontakt ID-udstederen Worldline S.A., enten via kontaktoplysninger i registreringssystemet eller via email dl-dk-servicedesk.ext@worldline.com eller tlf. 3136 3874
Rapportering:
Kontakt Dentsu, som leverer det primære EU-datalager, via https://eu-secondary.dentsuaegistracking.com/resources/
Generelle spørgsmål:
Kontakt Sikkerhedsstyrelsen via email til sik@sik.dk eller på tlf. 3373 2000.