
Transport af tobak
Den 20. maj 2019 blev der indført et sporbarhedssystem i EU for at bekæmpe illegal handel. Track & Trace systemet administreres af Worldline, hvor de forskellige parter i forsyningen registrerer sig. Overordnet er der tre led som systemet omfatter;
○ Forhandlere
○ Grossist og transportører
○ Producenter og importører.
Registrering foretages her.
Hvad skal jeg som transportør?
Formålet med sporingen er at undgå distribution og salg af illegale tobaksvarer. Registreringen i EU starter enten ved producenten eller ved import, hvor tobaksvarerne mærkes med et entydigt ID. Herefter skal enhver ændring i mængde eller placering registreres.
Det betyder at hvis du som transportør foretager omladning eller oplagring, skal du, som hovedregel, oprettes som økonomisk operatør.
Et eksempel;
Proces |
Ansvarlig (Økonomisk operatør) |
Varerne forlader en producent. Her foretages der en 'ud-scanning', hvor mængde samt start- og stoplokation registreres.
|
Producent |
Ved stoplokationen (eksempelvis et grossistlager) foretages en 'ind-scanning'.
|
Grossist |
På grossistlageret plukkes tobaksvarerne og sendes videre. Der foretages en ny ud-scanning.
|
Grossist |
Varerne fragtes til et lager, hvor der foretages en ind-scanning. Tobaksvarerne omlades til distributionsbil. |
Grossist eller transportør* |
Når varerne forlader lageret, foretages der ny ud-scanning. |
Grossist eller transportør* |
Varerne fragtes til detailled, hvor der fortages ind-scanning. |
Forhandler |
*Som udgangspunkt er det transportøren der skal oprettes som økonomisk aktør, for at kunne foretage registrering af omladning. Det er dog muligt for en anden økonomisk aktør (f.eks. en grossist), at oprette anlægget og uddelegere opgaven med omladning og dermed stå for ansvaret for registrering.
Data fra scanningerne lagres, sammen med data fra ID-udstedere, i et fælles europæisk register. Udstyret skal derfor være egnet til opgaven og skal enten anskaffes eller eksisterende udstyr kan anvendes, hvis det opfylder kravene (Se bilag 2, kapitel 2 afsnit 3.3, 3.4 og 3.5 i gennemførelsesforordningen).
Hvis nyt udstyr er nødvendigt kan der ansøges om kompensation ved tobaksvareindustrien. Det sker gennem SGS Ontrack der håndterer disse ansøgninger.
Hvis der ikke sker oplagring eller omladning under transporten, behøver du som transportør ikke registrere dig. Det kan eksempelvis være transport fra centrallager direkte til detailhandel.
Definitionen af en omladning er ifølge gennemførselsforordningen; "Enhver overførsel af tobaksvarer fra ét køretøj til et andet, hvor tobaksvarer ikke føres ind i og ud af et anlæg".
Information fra Sikkerhedsstyrelsen til transportører |
![]() |
Track and Trace systemet
Kort fortalt sker der en registrering af varenes mængde, placering osv., som efterfølgende kan spores. Det betyder at gods, der indeholder tobak, har en ekstra stregkode der skal scannes.
Se vejledning af Track & Trace her.
FAQ
Q: Kan jeg transportere tobak uden at foretage andet end jeg gør med normalt stykgods?
A: Nej. Så snart gods indeholder tobak, skal du som transportør være opmærksom på regler omkring håndtering. Der er ingen 'bagatel' grænse.
Q: Hvad skal jeg som transportør overveje?
A: Hver deltager i tobaksforsyningskæden skal udarbejde og vurdere, hvordan TPD (Tobacco Products Directive) vil påvirke deres arbejdsprocesser. Her er nogle af de ting, vi anbefaler dig at overveje:
○ Fremgangsmåde til registrering af alle tobaksproduktbevægelser (fx modtagelse af produkter, afsendelse af produkter til næste økonomiske operatør) skal vurderes og afklares for overholdelse.
○ Oplysning og uddannelse af chauffører og lagerpersonale.
○ Hvem sørger for udstyr.
○ Købe system eller udvikle selv.
Q: Hvad er en økonomisk operatør?
A: En økonomisk operatør er en fysisk eller juridisk person, der er involveret i handel med tobaksvarer, herunder til eksport fra fabrikanten til den sidste økonomiske aktør inden det første detailsalgssted. Betegnelsen 'økonomiske operatører' omfatter derfor blandt andet; Producenter og importører der er involveret i tobaksprodukter, distributører, grossister og transportvirksomheder.
Q: Hvem skal tilmelde ID-udstedelsessystemet?
A: Tre kategorier af enheder skal registrere sig i systemet:
○ Producenter og importører
○ Grossister, distributører og transportører
○ Forhandlere.
De to første kategorier betegnes som "økonomiske operatører". Yderligere FAQ om ID-udstederen kan ses her.
Q: Hvor skal jeg oprette mig som økonomisk operatør?
A: Anmodning om registrering og oprettelse af økonomisk operatør-ID kan foretages her.
Q: Hvad gør jeg, hvis jeg har problemer med registreringen?
A: Hvis du har problemer med registreringssystemet, skal du kontakte ID-udstederen Worldline SA. Det kan ske via kontaktoplysninger i registreringssystemet via online kontaktformular, eller på tlf. 3136 3874.
Q: Hvad gør jeg, hvis jeg har spørgsmål til track and trace?
A: Har du spørgsmål til track and trace systemet for tobaksvarer, skal du kontakte Sikkerhedsstyrelsen. Det kan ske via e-mail til sik@sik.dk eller på tlf. 3373 2000.
Q: Hvad gør jeg, hvis mit køretøj får en defekt under transporten?
A: Hvis dit køretøj får en defekt under transporten, anbefales det at tage fat på den ansvarlige økonomiske operatør. Årsagen er, at hvis køretøjet er registreret i Track and trace systemet, skal der foretages en ændring. Denne skal den økonomiske operatør sørge for. Hvis køretøjet ikke er registreret, det kan være tilfældet for en trækker, hvor sættevognen er registreret, kan trækkeren skiftes uden ændring i systemet.
Q: Hvad gør jeg, hvis en scanning melder fejl?
A: Er udstyret defekt, anbefales det at tage kontakt til den økonomiske operatør. Alternativt kan Sikkerhedsstyrelsen kontaktes på sik@sik.dk eller tlf. 3373 2000.
Q: Hvad gør jeg, hvis jeg opdager ikke-registreret tobak?
A: I situationer, hvor gods eksempelvis er pakket eller læsset kan chaufføren ikke altid se, hvad der transporteres og må stole på fragtbrevet. Hvis du kommer i besiddelse af tobak der ikke er registreret i den europæiske database, skal myndighederne kontaktes.
Q: Hvilke produkter er omfattet?
A: Fra 20. maj 2019 gælder sporbarhedskravene i EU for cigaretter og rulletobak. Fra 2024 vil der være de samme krav for øvrige typer af tobaksvarer.