torsdag 06. oktober 2016 10:34

IRU gør digitalisering og deleøkonomi til politiske mærkesager i 2017

Digitalisering af transportsektoren fylder ikke kun i Danmark, men i hele Europa. Netop derfor sætter IRU i 2017 fokus på digitalisering og deleøkonomi. Det var resultatet, da transport- og logistikorganisationer fra hele Europa var samlet til arbejdsmøde i IRU i Bruxelles.

Onsdag, den 5. oktober 2016 afholdt IRU, den internationale vejtransportsorganisation, arbejdsmøde i Bruxelles. Her blev de politiske indsatsområder for 2017 diskuteret. På mødet enedes man om, at det nye politiske fokus i 2017 bliver at afdække potentialerne i deleøkonomi samt effektiviseringsmuligheder inden for digitalisering og automatisering.

 

Vi er overordnet tilfredse med de politiske indsatsområder, IRU har valgt at prioritere for 2017. Det er vigtigt, at vi både har fokus på at sikre gode konkurrencevilkår for at drive transport- og logistikvirksomhed og på at sikre vækst i branchen gennem en digital effektivisering af branchen. Vi må ikke glemme, at størstedelen af reguleringen på vejgodstransportområdet kommer fra EU. Derfor er det helt afgørende, at vi sammen med vores europæiske kollegaer lægger et stort arbejde i at influere det politiske arbejde i Bruxelles, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

 

Hun understreger, at temaerne, som IRU har valgt at arbejde særligt med for 2017, afspejler kommissionens prioriteter. Udover nævnte temaer har IRU fortsat stort fokus på den europæiske migrationskrises indflydelse på vejgodstransporten, herunder den eskalerede situation omkring Calais.

 

-Migrationspresset i Europa er stadig reelt ude i Europa. Det står som en mørk skygge for fastholdelsen af et velfungerende indre marked. Stadig flere lande tager tilløb til at indføre grænsekontrol. Det er derfor vigtigt, at EU fortsat arbejder på at finde en gangbar fælles europæisk løsning, som styrker de ydre grænser, så vi kan holde de indre åbne, siger Karen Roiy.

 

På mødet blev det også understreget, at IRU fortsat i 2017 vil have fokus på at sikre fair konkurrence i den grænseoverskridende vejgodstransport, som også har været et vigtigt tema de foregående år. For dette område blev der særligt lagt vægt på bedre myndighedshåndhævelse af reglerne.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >