mandag 07. august 2017 09:49

Øresundsbron lemper farligt godsrestriktioner - på den danske side

Danmark lempede den 1. juli 2017 restriktionerne for transport af farligt gods på Øresundsbron fra Danmark mod Sverige, men Sverige fastholder endnu sine mere restriktive regler. Derfor gælder to forskellige regelsæt alt efter, om man kommer fra den ene eller den anden side af forbindelsen.

Transporter fra Danmark mod Sverige
Ny dansk skiltning ved Øresundstunnelen angiver, at den er tildelt følgende tunnelkategorier ved kørsel fra Danmark mod Sverige:

 

I tidsrummet 06.00 – 19.00 alle dage: Kategori D

 

I tidsrummet 19.00 – 06.00 alle dage: Kategori B

 

Det betyder, at perioden hvor farligt gods kan transporteres, generet er udvidet med fire timer. Desuden giver den nye tunnelkategori D (tidligere E) mulighed for transport af visse typer farligt gods i dagtimerne (tidligere forbud mod farlig gods).

 

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i Danmark har nemlig godkendt en ansøgning fra Øresundsbro Konsortiet om at reducere restriktionerne for farligt gods i tunnelen på Øresundsforbindelsen. Desværre har de svenske myndigheder endnu ikke godkendt en reduceringen af restriktionerne.

 

Transporter fra Sverige mod Danmark
Øresunds Konsortiet oplyser, at man ved kørsel fra Sverige mod Danmark skal rette sig efter restriktionerne angivet på konsortiets hjemmeside, hvor Øresundstunnelen er tildelt følgende tunnelkategorier:

 

I tidsrummet 06.00 – 23.00 alle dage: Kategori E

 

I tidsrummet 23.00 – 06.00 alle dage: Kategori B

 

Kategori E betyder, at der er restriktion (forbud) for alt farligt gods, der kræver skiltning ifølge ADR-reglerne, bortset fra UN nr. 2919, 3291, 3331, 3359 og 3373.

 

Tunnelkategori B betyder, at der er restriktion (forbud) for farligt gods, der kan medføre en meget kraftig eksplosion (samt i visse tilfælde tanktransport).

 

Tunnelrestriktionerne gælder ikke transport af farligt gods i henhold til ADR, kapitel 1.1.3 omhandlende undtagelser (herunder frimængder).

 

ITD ønsker ensretning af reglerne

I ITD er man tilfredse med, at de danske myndigheder har lyttet til branchens ønsker vedrørende transporter med farligt gods gennem Øresundsforbindelsen, men der er behov for ensretning af reglerne på tværs af sundet, hvis man skal høste det fulde udbytte af lempelserne.

 

- Vi vil gerne kvitterer for, at myndighederne herhjemme har været hurtige til at implementere de nye regler, men samtidig finde vi det problematisk, at godkendelsesprocessen i Sverige har haltet efter den danske. Set fra vores bord er det uhensigtsmæssigt, at der på nuværende tidpunkt gælder to forskellige regelsæt alt efter transporten oprindelsessted. Derfor tager vi også kontakt til de svenske myndigheder med henblik på at få løst problemet hurtigst muligt, siger Camilla Wiig, specialkonsulent i ITD.  

 

Foto: Øresundsbron

SENESTE ITD NYT
fredag 25. april 2025

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne

Som ITD i går beskrev, er lovforslaget om en bødefordobling ved vejafgiftsovertrædelser nu vedtaget. Det skete til tredjebehandlingen i Folketinget, hvor i alt 83 stemte for forslaget, mens 24 stemte imod. Læs her, hvordan stemmerne fordelte sig.

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne >
torsdag 24. april 2025

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl

På trods af ITD’s tidlige advarsler herom er lovforslaget om at fordoble bødestørrelsen for vejafgiftsovertrædelser i dag blevet vedtaget af Folketinget. Det sker, selvom vejafgiftssystemet fortsat er præget af store fejl, og vognmændene stadig ikke får den lovede konduite.

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl >
torsdag 24. april 2025

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig?

Den 24. maj åbner ITD endnu engang dørene til Åbent Vognmandsmøde. Denne gang ved Jens Konrad A/S i Silkeborg.

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig? >